Pisica fluorescentaImaginea din stânga înfăţişează o pisică fluorescentă și nu a fost modificată în niciun fel. Pisica, pe de altă parte, a suferit anumite modificări. Un grup de cercetători au alterat-o genetic pentru a străluci aşa cum se poate vedea. Detalii, în continuare...

O echipă de cercetători a alterat-o genetic astfel încât să aibă o proteină cu fluorescenţă verde (GFP, la origine prezentă la meduze) ce o face să emită o strălucire verde în prezenţa luminii ultraviolete.

Dar GFP nu este singura genă de la o altă specie pe care o are această pisică – are de asemenea o genă numită TRIMCyp, caracteristică maimuțelor. Introducând această genă pisicilor, cercetătorii speră a afla mai multe despre cum să combată boli precum HIV/SIDA – nu doar la feline, ci și la oameni.

Pisicile, ca și oamenii, se pot îmbolnăvi de SIDA. La pisici SIDA apare din cauza Virusului Imunodeficienței Feline (FIV), iar la oameni din cauza Virusului Imunodeficienței Umane (HIV).

Precum HIV, FIV duce la SIDA prin împiedicarea corpului de a combate infecții; atât la oameni, cât și la pisici, o clasă specială de proteine, cunoscute ca și „factori de restricție” (care sunt în general foarte eficace în apărarea împotriva virușilor) devin complet nefolositoare împotriva HIV și FIV. Dar dacă factorii de restricție ai unei specii ar fi folosiți pentru apărarea împotriva virusului imunodeficienței al altei specii?

Ei bine, este posibil. S-a dovedit că unul dintre factorii de restricție ai maimuţei rhesus, TRIMCyp, chiar poate bloca infecţia cu FIV.

O echipă de cercetători condusă de Eric Poeschla de la Colegiul de Medicină Clinică Mayo a modificat genetic câteva pisici, acestea născându-se cu gena TRIMCyp. Cum știu că pisicile sunt purtătoarele acelei gene? Au marcat-o cu GFP, care cauzează fluorescența. (Imaginea de mai jos înfăţişează pisica modificată genetic alături de o pisică nealterată genetic, la vârsta de 5 luni.)

Pisici la 5 luni

Echipa a modificat genetic pisicile introducând genele în ovulele unei pisici donatoare înainte ca acestea să fie fertilizate. Ovulele au fost introduse în uterul unei mame surogat, unde s-au dezvoltat în pisici cu genomul alterat precum cea din imaginea de mai sus. Tehnica este cunoscută drept „transmiterea lentivirală la gameţi” și nu mai fusese niciodată efectuată cu succes la carnivore.

După cum indică fluorescența lor corporală, pisicile prezintă în mod evident gena TRIMCyp marcată cu GFP; conform cercetătorilor, gena ar fi fost transferată în toate organele pe care le-au testat (16), inclusiv în organele limfoide (constând în nodul limfatic, timus și splină), în care HIV atacă de obicei celulele T ce luptă cu infecţiile. Echipa lui Poeschela a demonstrat deja că globulele albe ale pisicilor ce prezintă gena de la maimuţe sunt protejate împotriva FIV; următorul pas este să dea virusul pisicilor însele, pentru a confirma că sunt cu adevărat imune la acesta. Descoperirile lor i-ar putea ajuta pe ei și pe alți cercetători să dezvolte și să testeze metode similare pentru a îi proteja pe oameni împotriva infecţiei cu HIV.

„Una din cele mai mari calități a acestei cercetări biomedicale este că este menită să fie benefică atât pentru sănătatea oamenilor, cât și a felinelor,” declară Poeschela. „Poate să fie propice și pisicilor, nu doar a oamenilor.”

Rezultatele obţinute de echipa de cercetători au fost publicate în Nature Methods, de unde provin şi imaginile.

Articolul reprezintă traducerea articolului What can this glow-in-the-dark kitten teach scientists about AIDS?, publicat de io9.com.
Traducere: Anca Negulescu