GalaxieImaginea din stânga, obţinută cu ajutorul telescopului spaţial Hubble, prezintă galaxia spirală Messier 83, cunoscută şi drept Southern Pinwheel Galaxy. Ea este una dintre galaxiile spirale barate care se află cel mai aproape de noi şi totodată este una dintre cele mai mari astfel de galaxii.

Această galaxie este pe cât de spectaculoasă, pe atât de misterioasă. În interiorul ei au avut loc un număr mare de explozii de supernovă şi se pare că ea ar conţine un nucleu dublu în centrul său.

Galaxie

Această nouă imagine obţinută cu ajutorul telescopului spaţial Hubble prezintă stelele strălucitoare şi praful care alcătuiesc galaxia spirală Messier 83 (M83) care este cunoscută şi sub numele de Southern Pinwheel Galaxy. Aceasta face parte din categoria galaxiilor spirale barate şi se numără printre cele mai mari şi cele mai apropiate galaxii de acest tip de noi. Această galaxie este atât spectaculoasă, cât şi misterioasă. În interiorul ei au avut loc un număr mare de explozii de supernovă şi se pare că ea ar conţine un nucleu dublu în inima sa. Credit: NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA) Acknowledgement: William Blair (Johns Hopkins University).

Messier 83 nu este genul de galaxie care este dificil de localizat pe cer. Aflată la 15 milioane de ani-lumină depărtare de noi, în constelaţia Hydra (Şarpele de apă), ea este una dintre galaxiile spirale barate cel mai uşor de observat de pe bolta cerească. Această galaxie este un membru de seamă al unui grup de galaxii cunoscut sub numele de grupul Centaurus A/M83 care, de asemenea, conţine printre membrii săi galaxia Centaurus A şi galaxia neregulată NGC 5253.

Galaxiile spirale "vin" într-o gamă largă de tipuri în funcţie de aspectul şi structura lor cum ar fi, de exemplu, cât de strânse sunt braţele lor şi caracteristicile bulbului lor central. Galaxia Messier 83 are o „bară" formată din stele ce trece prin centrul său, ceea ce duce la clasificarea acesteia ca fiind o galaxie spirală barată. Galaxia Calea Lactee face parte, de asemenea, din această categorie.

Aceste structuri în formă de bară se crede că acţionează în parte ca o pâlnie care ghidează gazul spre interior, către centrul galaxiei. Acest gaz contribuie ulterior la formarea de noi stele şi el alimentează, de asemenea, gaura neagră centrală a galaxiei. Acest lucru explică de ce atât de multe galaxii spirale barate, inclusiv Messier 83, au regiuni centrale foarte active şi luminoase.

Cu toate acestea, zona centrală a galaxiei Messier 83 este misterioasă şi neobişnuită: gaura neagră supermasivă aflată în centrul său nu este singură. Această galaxie spirală prezintă un fenomen cunoscut sub numele de nucleu dublu, o caracteristică care a fost, de asemenea, remarcată în cadrul galaxiei Andromeda, cea mai apropiată galaxie spirală de noi. Acest lucru nu înseamnă că galaxia Messier 83 conţine două găuri negre centrale, ci că gaura neagră supermasivă aflată în centrul său poate fi înconjurată de un disc deformat de stele care orbitează în jurul găurii negre şi care creează aparenţa unei inimi galactice duble.

În afară de această caracteristică mai rar întâlnită, galaxia Messier 83 a găzduit, de asemenea, câteva explozii de supernovă (şase în total) care au fost observate de astronomi şi care au primit următoarele indicative: SN 1923A, SN 1945B, SN 1950B, SN 1957D, SN 1968L şi SN 1983N. În afară de Messier 83 doar în alte două galaxii s-au mai înregistrat un număr atât de mare de explozii de supernovă. Este vorba despre galaxia Messier 61, cu şase explozii de supernovă, şi galaxia NGC 6946 care se află în fruntea listei cu nouă explozii de supernovă. În afară de aceste explozii s-au identificat rămăşiţele rezultate în urma a aproape 300 de supernove, resturi ale unor explozii stelare care s-au produs în trecutul îndepărtat în cadrul galaxiei Messier 83 şi care au fost identificate pe baza datelor ce au contribuit la obţinerea imaginii de mai sus. Aceste observaţii sunt utilizate pentru a studia ciclul de viaţă al stelelor. În afară de aceste resturi vechi, s-au identificat în cadrul acestei galaxii 3.000 de clustere stelare dintre care unele sunt foarte tinere, având o vârstă de mai puţin de 5 milioane de ani.

Pentru obţinerea acestei imagini mozaic s-au utilizat observaţiile obţinute cu ajutorul Wide Field Camera 3 a telescopului spaţial Hubble. Imaginea arată galaxia în întregime, cu benzi de praf întunecat, pete roşii de gaz şi pete albastre luminoase care conţin stele tinere care s-au format în braţele spirale ale galaxiei. Deşi pare întinsă, galaxia Messier 83 are mai puţin de jumătate din mărimea galaxiei Calea Lactee.

Traducere de Cristian-George Podariu după galaxy-hearts, cu acordul phys.org.