La o parte, viteza luminii. Acum ştim viteza întunericului. Dacă particulele de materie întunecată nu ar fi format „pâlcurile" în care se află în ziua de azi, atunci ar zbura prin spaţiu la mica viteză de 54 de metri pe secundă. Această descoperire este una din puţinele caracteristici ale „materiei întunecate reci", despre care se crede că este cel mai des întâlnit tip de materie din univers, pentru care ştim valoarea.

Pe baza mişcării stelelor şi galaxiilor, ştim că universul este plin cu mai multă masă decât putem vedea. Astronomii au calculat că această materie întunecată invizibilă alcătuieşte aproximativ 80 la sută din materia Universului şi că în prezent aceasta este adunată în aglomerări uriaşe, care înconjoară galaxiile.

Deşi putem vedea efectele gravitaţionale ale materiei întunecate, aceasta nu interacţionează în niciun mod cu materia obişnuită şi ştim frustrant de puţin despre proprietăţile ei. Dar cele mai bune teorii spun că cea mai mare parte din acest tip de materie ar trebui să fie "rece", acest lucru însemnând că este compusă din particule care se mişcă cu o viteză cu mult mai mică decât cea a luminii.

Se crede că pe măsură ce supa caldă de particule a universului timpuriu s-a răcit, particulele de materie întunecată care se mişcau libere s-au adunat în grămăjoare şi gravitaţia lor a început să atragă într-un loc gaz şi praf formând primele stele şi galaxii. Viteza materiei întunecate a influenţat cât de uşor a putut forma adunături. Nişte particule mai rapide nu ar fi reuşit să formeze structura la scară largă a Universului pe care o vedem acum.

Viteza aceasta nu ne încălzeşte prea mult

Acum, pentru prima dată, Cristian Armendáriz-Picón şi Jayanth Neelakanta de la Syracuse University din statul New York au calculat cât de rapid ar zbura aleator prin spaţiu particulele de materie întunecată negrupate. Echipa a studiat imagini cu distribuţia materiei la diferite momente din istoria Cosmosului. Ei au examinat distribuţia la scale foarte mici, date de analiza spectrală a celei mai timpurii lumini din univers şi la scale mult mai mari date de analiza roiurilor de galaxii. Cercetătorii au calculat cât de rapid ar fi trebuit să se mişte materia întunecată în universul timpuriu pentru a forma strucura la scară largă a Universului şi apoi au extrapolat cât de rapid s-ar mişca particulele în ziua de azi dacă nu ar fi în grămăjoare.

Numărul nou-calculat este aproximativ egal cu valoarea dată de majoritatea modelelor care încearcă să explice materia întunecată, spune Scott Dodelson de la Fermi National Accelerator Laboratory din Batavia, Illinois, care nu a fost implicat în această cercetare. Totuşi, a avea o valoare verificată este folositor, spune el. „Este evident că ştim foarte puţine despre materia întunecată, aşa că orice putem învăţa este destul de important" adaugă Dodelson.

Cercetări ulterioare ar putea folosi valoarea vitezei pentru a testa modele ale particulelor care alcătuiesc materia întunecată rece, lucru care ar trebui să ne apropie de identificarea substanţei necunoscute.

Textul de mai sus reprezintă traducerea articolului Speed limit found for sluggish dark matter, publicat de New Scientist. Scientia.ro este singura entitate responsabilă pentru eventuale erori de traducere, Reed Business Information Ltd şi New Scientist neasumându-şi nicio responsabilitate în această privinţă.
Traducere: Sebastian Trifa