Sfarsitul timpuluiUn studiu făcut de o echipă de cercetători în domeniul fizicii spune că timpul va mai exista timp de doar 5 miliarde de ani, Universul nostru având aproximativ 14 miliarde de ani în prezent. O coincidenţă interesantă e că tot cam pe atunci va dispărea şi Soarele nostru.

Aceasta este o coincidenţă ce ar trebui să ne dea mult de gândit, fiind exact perioada în care Soarele se va transforma într-o gigantă roşie, aceasta fiind ultima etapă în existenţa lui. Ideea sfârşitului timpului se bazează pe teoria extinderii continue a Universului. În cadrul unei lucrări realizate de o echipă de cercetători internaţionali condusă de Raphael Bousso (de la Center for Theoretical Physics and Department of Physics of University of California), publicată în septembrie 2010 pe site-ul Universităţii Cornell, s-a vorbit despre această nouă ipoteză.

Nebuloasa Cat's Eye, un exemplu despre cum ar arăta Soarele când va muri

O scurtă prezentare a teoriei extinderii continue

Teoria expansiunii continue spune că Universul  face parte dintr-un multivers, acesta fiind format din mai multe universuri care la rândul lor ar putea da naştere la multe alte universuri.

Încercând să se afle şansele ca sfârşitul timpului să aibă loc, s-au întâmpinat anumite probleme. Ken Olum de la Tufts University din Massachusetts, care nu face parte din proiect, spune că regulile care se aplică în mod normal la calcularea probabilităţilor nu se pot aplica în cazul de faţă, aici lucrându-se cu infinituri.

Dar aceste calcule nu sunt o problemă pentru oamenii de ştiinţă implicaţi în proiect, aceştia folosind un procedeu numit Geometric Cutoff (Secţionare Geometrică).

Echipa condusă de Raphael Busso are în componenţa ei cercetători de renume precum Ben Freivogel (de la Lawrence Berkeley National Laboratory din Berkeley), Stefan Leichenauer (de la Institute for the Physics and Mathematics of the Universe - Universitatea din Tokyo) şi Vladimir Rosenhaus (de la Center for Theoretical Physics and Laboratory for Nuclear Science de la Massachusetts Institute of Technology, Cambridge).

Procedeul se bazează pe luarea unei părţi finite a multiversului şi calcularea probabilităţii pe o zonă limitată.

"Dacă un număr infinit de mare de observatori de-a lungul Universului ar câştiga la loterie, atunci în ce loc câştigarea la loterie ar mai fi improbabilă?," scriu Raphael Bousso şi colegii săi în lucrare.

Astfel, folosind această tehnică matematică,  s-a ajuns la ipoteza că Universul s-ar sfârşi peste 5 miliarde de ani.

"Nu poţi să foloseşti secţionările geometrice ca şi instrumente matematice obişnuite care nu lasă nicio urmă," spune Bousso." Aceeaşi secţionare care a dat aceste predicţii posibil corecte prezice de asemenea sfârşitul timpului."

"În alte cuvinte, dacă foloseşti o secţionare pentru a calcula probabilităţi în extinderea continuă, secţionarea însăşi devine un eveniment posibil."

De asemenea, se consideră că extinderea continuă a Universului este o dovadă naturală a teoriei expansiunii. Totodată, se menţionează că extinderea Universului a dus la curbarea formei acestuia şi la crearea unor particule stabile numite monopoli magnetici.

Charles Lineweaver, astrofizician la Australian National University, mărturiseşte că momentan nu beneficiem de o teorie a începutului Universului, dar avem câteva idei posibile. Încercând să explice naşterea Universului, a realizat următoarea asemănare: " O analogie bună ar fi că teoriile noastre vorbesc despre un vas plin cu apă care fierbe, iar originea Universului este formarea unei bule la baza vasului. Teoria ne sugerează puternic existenţa altor bule, fiindcă atunci când fierbi apă nu obţii niciodată doar o singură bulă".

Timpul se apropie de sfârşit

Conform calculelor realizate în cadrul proiectului, un Univers vechi de 13,7 miliarde de ani (ca al nostru) s-ar sfârşi peste alte 5. Dar teoria extinderii Universului nu este perfectă, aşa cum nici calcularea probabilităţilor în cadrul unui multivers nu este.

Nu se ştie cum o să se manifeste sfârşitul, dar este sigur că o să fie brusc. Totodată, cercetătorii participanţi la proiect ne spun că sunt slabe şanse ca oamenii să observe acest sfârşit de pe Terra.

Aproape simultan cu acest sfârşit ar avea loc şi moartea Soarelui, o stea bătrână de 4,57 miliarde de ani şi care ar trebui să moară peste alte 5, mai întâi devenind o gigantă roşie, iar apoi o nebuloasă planetară. Mai multe detalii despre Soare puteţi găsi pe site-ul NASA.

Este sau nu acesta sfârşitul?

Se mai precizează că sfârşitul timpului nu este inevitabil.

Lineweaver de la Australian National University consideră că prezicerea exactă a sfârşitului nu este o soluţie datorită problemelor ce apar la calcularea probabilităţilor unui multivers.

"Nimeni nu ştie de ce [expansiunea continuă] ar trebui să fie greşită, aşa cum nimeni nu ştie exact de ce timpul ar trebui să se sfârşească," spune Ken Olum.

Alte posibilităţi ale sfârşitului timpului

Mai sunt multe idei legate de sfârşitul timpului. Una din acestea spune că Universul îşi va inversa această mişcare de expansiune, devenind o mare gaură neagră. O altă idee spune că Universul se va mări până când se va ajunge la o stare de echilibru termic în care nimic nu o să se mai întâmple. Totodată, mai există o idee care spune că expansiunea accelerată a Universului va rupe în final materia atom cu atom.

Momentan, nu putem şti care dintre acestea este ideea corectă sau ce putem face. Însă, până la momentul respectiv mai este mult timp, iar noi ar trebui să ne punem speranţele în oamenii de ştiinţă suficient de curajoşi să cerceteze aleile nebătătorite ale ştiinţei şi să descopere noi şi noi legi ale Universului nostru. Totuşi, nu trebuie să uităm că dacă teoria extinderii e adevărată şi Universul nostru va dispărea, multe altele îşi vor continua drumul spre propriul sfârşit.

Mai multe informaţii legate de acest subiect puteţi găsi pe NationalGeographic.
Lucrarea originală o puteţi găsi pe site-ul arXiv.org.