Google. RobotiDe ce este Google pe neaşteptate atât de interesat de roboţi? Aceasta este întrebarea care se află pe buzele tuturor, după ce luna trecută a ieşit la iveală faptul că gigantul Internetului a achiziţionat în linişte opt firme specializate în robotică avansată.

 

 

 

 

Google descrie acţiunea ca un proiect „moonshot” pe termen lung – denumire acordată propriilor idei mai bizare sau ambiţioase - cum ar fi autoturismul care se conduce singur sau internet de mare viteză prin baloane de înaltă altitudine. Tot de la Google provine însă afirmaţia că pe termen scurt intenţionează să lanseze o serie de produse robotice.

Aflate în Statele Unite şi Japonia, noile achiziţii creează diverse produse, începând de la umanoizi ambulanţi şi cai de povară robotizaţi cu mai multe membre pentru armată, până la roboţi de asamblare, sisteme Machine Vision şi camere robotizate pentru efecte speciale. Creează ei oare un robot umanoid purtător de Google Glass şi bazat pe cloud? O linie de animale de companie roboţi? Sau pur şi simplu un robot de automatizare a muncii în depozite mai eficient decât cele existente?

Andy Rubin nu răspunde la aceste întrebări. El conduce noua divizie de robotică a Google din Palo Alto, California şi tot el a fost cel responsabil cu munca de pionierat pentru platforma de dispozitive mobile Android. De la Rubin aflăm doar că vor exista iniţial câteva produse, dar şi că Google are o „viziune de 10 ani” cu privire la calea pe care compania o va urma.


Armata de roboţi


Cele opt companii de robotică pe care Google le achiziţionase până în clipa de faţă – şi ne putem aştepta la mai multe, zice Rubin – includ Boston Dynamics, un pilon principal în această industrie, cu sediul în Waltham, Massachusetts, companie care a construit o serie de roboţi pentru DARPA (US Defence Advanced Research Projects Agency). Aceştia includ Cheetah, cel mai rapid robot patruped de pe glob şi Big Dog, un patruped fără cap all-terrain, capabil să transporte încărcături grele pentru trupele armate. De asemenea, compania mai deţine doi roboţi care se află printre cei mai agili umanoizi: Petman şi Atlas.

Restul achiziţiilor făcute de Google includ Schaft din Tokyo, un creator de roboţi umanoizi de înaltă putere şi mărime naturală, plus Meka şi Redwood Robotics, ambele din San Francisco, constructoare de braţe industriale robotizate şi droizi umanoizi de dimensiuni mai mici. Pe lângă cele menţionate, Google a mai cumpărat Industrial Perception din Palo Alto, al căror software acordă roboţilor viziune de precizie şi încă o pereche de companii din San Francisco: Bot & Dolly şi Autofuss, care lucrează împreună la mişcarea automatizată a camerelor cu scopul realizării de efecte speciale în filme. A mai rămas de menţionat producătorul de roţi pentru roboţi, Holommi, situat în Mountain View, California.

Google nu este singur în această incursiune în lumea roboticii. Anul trecut, Amazon a cumpărat Kiva Systems în schimbul sumei de 750 milioane de dolari, un producător de roboţi dotaţi cu roţi, care va simplifica procesul de sortare a mărfii în uriaşele depozite deţinute de magazinul online. Chiar şi Apple cheltuieşte 10,5 miliarde de dolari pe roboţi avansaţi de producţie.

După mai mulţi iepuri deodată

Combinaţia de tehnologii achiziţionată de Google nu indică construcţia unui anume tip de robot, spune Chris Melhuish, director la Bristol Robotics Laboratoy, Marea Britanie. “Cumpără numeroase tehnologii de bază. Achiziţia unui producător de roboţi umanoizi nu înseamnă că vor crea un astfel de robot. Umanoidul este doar una din formele pe care le poate avea un robot. Aceste tehnologii ar putea fi încorporate în orice, de la un pat deştept până la un robot asistent pentru persoanele vârstnice.”

Tot el spune că producţia de roboţi care permit firmelor să confecţioneze sau să ambaleze diferite produse este o cale probabilă pentru Google pe termen scurt – poate construcţia de roboţi cum ar fi Baxter de la Rethink Robotics din Boston.

Însă Will Jackson de la Engineerd Arts (Falmouth, Marea Britanie), producătorul robotului de dimensiune umană numit RoboThespian, crede că Google îşi va folosi experienţa acumulată în domeniul motoarelor de căutare pentru a permite oamenilor să ajungă mai rapid la informaţii în mall-uri şi aeroporturi. „Nu te-ai apropia niciodată de un ecran tactil ca să vorbeşti cu el, însă dacă o persoană mecanică îţi vorbeşte şi vine şi cu posibilitatea contactului vizual, ba mai îţi şi zâmbeşte, ar fi foarte greu să nu îi răspunzi. Google ştie deja totul despre comportamentul nostru şi preferinţele noastre de piaţă. Un robot ar fi o interfaţă bună pentru a ajunge la această informaţie.”

Mişcările Google indică felul în care se schimbă robotica, spune Scott Eckert, CEO Rethink Robotics. „Industria roboticii se află în fazele incipiente de transformare, dintr-o piaţă în principal industrială într-un sector dinamic al tehnologiei,” spune Eckert. „Este o industrie captivantă cu un viitor strălucit.”

Textul de mai sus reprezintă traducerea articolului the-mystery-of-googles-sudden-robotics-splurge, publicat de New Scientist. Scientia.ro este singura entitate responsabilă pentru eventuale erori de traducere, Reed Business Information Ltd şi New Scientist neasumându-şi nicio responsabilitate în această privinţă.
Traducere: Robert Theiss

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.