Cosmos 2462Pe 27 iunie 2011 Rusia a reuşit lansarea unui nou satelit de spionaj, după cum a făcut public Ministerul Apărării rus. Am mai relatat despre lansările ruseşti de acest gen, ultima dată în aprilie 2010, când un satelit din aceeaşi clasă Kobalt-M a fost transferat în reţeaua operativă.

Spuneam atunci că acea lansare a venit ca o surpriză pentru analiştii militari care aşteptau retragerea sateliţilor Kobalt-M după ieşirea din activitate a lui Kosmos 2450 în iulie 2009, dar se părea că Rusia şi-a schimbat planurile şi în lipsa unor alternative tehnice mai bune, va continua cel puţin pentru o vreme să folosească aceste platforme.

Ca şi în cazul satelitului Cosmos 2462, căci la el facem referire, noul satelit denumit Cosmos 2472 a plecat de la baza spaţială din Plesetsk în a doua jumătate a zilei, la ora 16 :00 GMT şi a fost injectat corect pe orbită de o rachetă Soyuz, scenariul de zbor fiind însă diferit, aşa cum vom explica mai departe şi putând indica schimbarea tehnică mult aşteptată.

Construit pe platforma Yantar 4KM2, Cosmos 2472 este un satelit de spionaj dotat cu o puternică aparatură optică de observaţie - practic un telescop de mare rezoluţie folosit de armata rusă pentru culegerea de informaţii strategice cu privire la activităţile spaţiale ale altor ţări concurente şi în paralel ca avanpost pentru alertarea sistemului de apărare naţional împotriva lansării unor potenţiale focoase active din altă părţi ale globului.

După confirmarea succesului misiunii noul satelit a primit indicativul 2011-028A şi a fost plasat într-o orbită cu înclinaţia de 81.4 grade - uşor atipică sateliţilor Kobalt (care au de obicei apogeul la 327 km, perigeul la 169 km şi înclinaţia la 67.2 grade).

Până acum sateliţii din clasa Kobalt erau lansaţi periodic de armata rusă pe acelaşi tip de orbită pentru culegerea de informaţii. În mare parte orbită era dictată de constrângerile de masă (vorbim despre sateliţi masivi), astfel că noul scenariu de zbor poate indica şi modificări majore la nivelul arhitecturii satelitului - poate chiar renunţarea la sistemul clasic de culegere a datelor (film+capsula).

Seria Yantar sau Kobalt este foarte veche, datând din anii defunctei URSS (1970) cu foarte multe clase derivate din această platformă. Yantar 4K2M din care face parte şi actualul Cosmos 2472 zboară din 24 septembrie 2004 (Cosmos 2410) şi este astfel la cel de al şaptelea satelit plasat cu succes (precedente lansări s-au mai efectuat în mai 2006 - Cosmos 2420, iunie 2007 - Cosmos 2427, noiembrie 2008 - Cosmos 2445, aprilie 2009 - Cosmos 2450 şi aşa cum aminteam mai devreme aprilie 2010 - Cosmos 2462).

Sateliţii, cu masa de 6.6 tone şi diametrul de 2.7 m, sunt destinaţi realizării unor poze foarte detaliate asupra unor ţinte de la sol. Aceasta se face printr-o stabilizare pe trei axe (folosind motoare de control) pentru o bună poziţionare către obiectivele de la suprafaţa Pământului.

Platforma este construită în jurul unui sistem optic menţinut la temperatura constantă în apropierea valorii 0 Kelvin pentru a înlătura perturbaţiile termice şi capabil să realizeze poze la un unghi larg faţă de traiectorie (+/-60 grade) şi cu o rezoluţie foarte ridicată.

Satelitul este în mare măsură recuperabil - platforma principală foloseşte tehnologia de reintrare în atmosferă a capsulelor spaţiale ruseşti.

Faza finală a unei astfel de misiuni înseamnă recuperarea platformei principale care conţine optica satelitului şi filmul realizat în timpul observaţiilor. Capsula principală este astfel forţată să reintre în atmosferă şi pe partea finală a zborului încetinită cu ajutorul unor paraşute.

În general această fază finală este extrem de spectaculoasă, similară fenomenelor naturale în care meteoriţii traversează atmosfera Pământului (aminteam în articolul de anul trecut de precedentul Kosmos 2445 care a aterizat la 53.41 grade nord şi 55.18 grade est după o misiune de 101 zile şi care a stârnit curiozitatea localnicilor din satul apropiat alertaţi de zgomotul produs la aterizare).

Deşi pare şi este o tehnologie veche, Yantar 4K2M i-a asigurat Rusiei, în condiţiile unui buget modest posibilitatea de a-şi menţine active programele importante.

În ultimul timp însă autorităţile ruse şi-au reconsiderat poziţia faţă de domeniul spaţial - privat atâţia ani de investiţiile de care avea nevoie - şi l-au pus pe lista domeniilor strategice, astfel că nu ar fi o surpriză pentru nimeni dacă în următoarea perioadă vom asista la noi soluţii tehnice venite din partea inginerilor ruşi, una din ele putând fi chiar acest Cosmos 2472.

Articol preluat de pe site-ul SpaceAlliance, cu acordul editorului.