Calea Lactee pare că se prelinge într-o cascadă din deşertul Atacama, Chile. Credit: NASA
Clic pe imagine pentru a accesa rezoluţia maximă.

1. Ce se întâmplă în creier în momentul morții?
[Moartea e un proces, explică Sam Parnia, unul dintre specialiștii mondiali în reanimare, cel care a condus studiul de la Universitatea de Medicină Stony Brook din New York. Abia după momentul în care organele vitale nu mai dau niciun semn de viață încep să moară și celulele, iar aceasta poate dura câteva ore.]

2. O societate minieră a descoperit un nou mineral
[Carmeltazit este numele noului mineral descoperit de compania minieră pentru pietre prețioase Shefa Yamim într-o vale de sub Muntele Carmel, în nordul Israelului. De aici și numele de carmeltazit - de la locul de unde provine, dar și de la metalele pe care le conține: titan, aluminiu și zirconiu. Piatra a fost prezentată luna trecută de un grup de oameni de știință.]

3. Keeping fit: how to do the right exercise for your age
[The effect of exercise on health is profound. It can protect you from a range of conditions, including heart disease, type 2 diabetes and some cancers. But the type and amount of exercise you should do changes as you age. To ensure that you are doing the right type of exercise for your age, follow this simple guide.]

4. Impactul "taxei de link" asupra mediului online
[În perioada imediat următoare sunt programate noi discuții la nivel de Parlament European-Comisie-Consiliul UE pe tema directivei europene privind drepturile de autor, după ce negocierile de luna trecută au rămas fără rezultat. Una dintre problemele fierbinți este actuala formulă a articolului 11, ce oferă editorilor de presă dreptul să pretindă bani de la platforme precum Facebook sau Google, pentru linkurile sau textele de trimitere către articolele de pe site-urile respectivilor publisheri. Această chestiune capătă amploare în condițiile în care editorii de presă se plâng, de multă vreme, de distorsiunile din piața globală de publicitate online, unde majoritatea banilor se îndreaptă spre platformele mari de tehnologie (Google, Facebook) și doar o mică parte ajunge la furnizorii de conținut.]

5. Good Problems in the Foundations of Physics
[Look at the history of physics, and you will find that breakthroughs come in two different types. Either observations run into conflict with predictions and a new theory must be developed. We can classify the most notable breakthroughs this way: Maxwell’s equations (experiment-led), special relativity (theory-led), quantum mechanics (experiment-led), general relativity (theory-led), the Dirac equation (theory-led), the weak nuclear force (experiment-led), the quark-model (experiment-led), electro-weak unification (theory-led), the Higgs-boson (theory-led).]

Bonus:

Doar 0,5% din materia obişnuită din univers se găseşte în stele. 4% din univers este format din atomi de hidrogen şi heliu localizaţi în spaţiul interstelar şi intergalactic.
Credit imagine: libretext.org