Presiunea socială ne influenţează să luăm decizii pe care în mod normal nu le-am lua. Puteţi citi acest articol articol al nostru despre conformismul fiinţei umane ori acest articol despre obedienţa faţă de autoritate, pentru a înţelege mai bine puterea influenţei celorlaţi asupra noastră. În acest articol vom vorbi despre cum presiunea socială ne face să oprim aparatul de aer condiţionat pe timp de vară, reducând astfel consumul de energie (video inclus).

 

Aşadar, cum putem convinge oamenii să fie atenţi la energia electrică pe care o folosesc şi să risipească mai puţin?

Răspunsul vine dintr-un experiment efectuat într-o vară toridă, acum 15 ani,  în San Macros, California.

În ce a constat experimentul?

Studenţi masteranzi au pus semne pe fiecare uşă dintr-un cartier, rugând oamenii să oprească aerul condiţionat şi să pornească ventilatoarele.

Un sfert din case au primit un mesaj ce arăta avantajul financiar al propunerii, ce spunea: "Ştiți că puteți economisi 54 $ / lună vara asta? Opriţi aerul condiţionat şi porniţi ventilatoarele".

Un alt grup a primit un mesaj referitor la mediu: "Vara a venit şi este timpul să reduceţi gazele cu efect de seră. Cum puteţi proteja mediul? Folosind ventilatoarele în locul aerului condiţionat".

Un al treilea a primit o invitație de a fi buni cetăţeni: "Vara a venit şi trebuie să lucrăm împreună pentru a salva energie. Cum putem conserva energia pentru generaţia viitoare? Folosind ventilatoarele în locul aerului condiţionat".

Puteţi citi studiul original, cu mesajele transmise complete aici (eng.).

S-a crezut că mesajele de economisire vor fi cele mai eficiente. De fapt, niciunul din mesaje n-a avut succes. Au avut impact zero asupra consumului de energie. Ca şi cum studenţii nici n-ar fi trecut pe acolo.
 

A existat şi un al patrulea mesaj, ce spunea simplu,

„Când au fost întrebaţi, 77% din vecinii dvs. au spus că şi-au oprit aerul condiţionat şi au pornit ventilatoarele. Vă rugăm să vă alăturați. Opriţi aerul condiţionat și porniţi ventilatoarele."

Și ce credeţi, chiar asta au făcut. Persoanele care au primit acest mesaj au micșorat considerabil consumul energetic doar pentru că li s-a spus ce făceau vecinii.
 

Aşadar care-i concluzia? Dacă ceva nu ne convine, deşi suntem conştienţi de situaţie, predica morală ori stimulentele financiare nu ne motivează, dar presiunea socială... asta-i puternică. Dacă e valorificată corect, devine o forţă pentru bine.

 

 

 


Textul articolului reprezintă discursul vorbitorului, completat şi adaptat. 

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.