Durere mutăŢi-ai programat o vizită la dentist. Ce eşti sfătuit să faci odată ajuns?  ”Încearcă să te gândeşti la ceva frumos”, îţi spun ei mereu. ”Imaginează-ţi că te afli pe o plajă minunată”. Astfel de sfaturi privind managementul durerii pot fi nu doar enervante, ci şi ineficiente.

 

 

 

 

Ai face mai bine să accepţi durerea atunci când apare şi să-i faci faţă.

 

Teste efectuate pe elevi privind capacitatea acestora de a suporta durerea, folosindu-se două tehnici, a distragerii atenţiei şi a acceptării durerii, au arătat că tehnica acceptării durerii, bine asimilată, duce la niveluri mai ridicate de suportabilitate a durerii.



Asta conform lui Jenny McMullen şi colegilor ei, care au testat abilitatea unor elevi de a face faţă unor şocuri electrice neplăcute cu durată din ce în ce mai mare. Elevii au fost testaţi în prealabil şi au fost iniţiaţi în tehnici de distragere a atenţiei sau de acceptare a durerii.

Pentru a învăţa să-şi distragă atenţia, elevilor li s-a cerut să-şi imagineze ce au simţit pe parcursul primei serii de şocuri electrice şi să treacă peste aceste sentimente imaginându-şi o scenă plăcută. Li s-a cerut de asemenea să-şi imagineze că prelungirea şocurilor electrice în faza următoare a experimentului era acelaşi lucru cu traversarea unei mlaştini şi că cea mai bună cale de a trece de acea mlaştină era să se gândească la lucruri frumoase.

 

 



Prin contrast, elevilor cărora li se predase acceptarea li s-a cerut să se plimbe prin cameră, repetându-şi ”nu pot să merg”. Ideea era să li se arate că există o ruptură între ceea ce-şi spun - gândurile lor - şi ceea ce fac cu adevărat; că este posibil să continui să suporţi durerea, în ciuda faptului că devine din ce în ce mai neplăcut. Şi acestor elevi li s-a spus să-şi imagineze scena cu mlaştina, dar, în versiunea lor, cea mai bună cale de a o trece era pur şi simplu să acorde atenţie oricărui gând sau sentiment neplăcut pe care îl experimentau. Numai antrenamentul privitor la distragerea atenţiei a fost eficient.

La cea de-a doua serie de testări, elevii cărora li se predase acceptarea au fost capabili să îndure mai multe şocuri electrice decât în prima parte a experimentului, dar, aspect notabil, o astfel de diferenţă nu a fost observată şi la cei care au învăţat despre distragerea atenţiei.

Mai mult, alţi elevi care au învăţat tehnici de distragerea sau acceptare cu foarte puţine instrucţiuni, fără utilizarea metaforelor sau a exerciţiilor, nu au arătat nici ei o capacitate sporită de a suporta şocurile.

”Desigur, descoperirile prezente sunt limitate la inducerea relativ artificială a durerii şi  la un eşantion relativ mic, neclinic (16 persoane pentru fiecare situaţie), dar rezultatele necesită efectuarea unei analize atente şi sistematice a felului în care exerciţiile şi metaforele funcţionează în cercetările analoage viitoare”, au spus cercetătorii.

 

 

 

Textul reprezintă traducerea articolului Acceptance, not distraction, is the way to deal with pain, publicat de bps-research-digest.blogspot.com, cu acordul autorului.
Traducerea: Ana Cristina Dumitrache

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.