Ambient pentru invatarea eficientaÎn mod ideal, ar trebui să poţi învăţa oriunde, dar este bine să îţi formezi deprinderea de a învăţa în acelaşi loc şi la ore fixe. Prin condiţionare, respectând locul şi ora, starea de spirit corespunzătoare se va instala automat când te aşezi la masă.

 

 


Este bine să alegi un loc cât mai lipsit de elemente noi, care ar putea să distragă atenţia. Mediul în care înveţi, prin culorile respective, sunete, mirosuri etc. te afectează, chiar dacă nu eşti conştient. De aceea trebuie să acorzi o atenţie deosebită ambianţei învăţării, igienei şi ergonomiei locului de studiu.

Anumiţi stimuli pot să sporească sau, din contră, să inhibe învăţarea. încearcă să elimini toate influenţele externe perturbatoare pentru ca să poţi să atingi o stare de implicare deplină. Ambientul nu trebuie să producă disconfort sau distrageri, deoarece nu te poţi concentra. Dacă nu sunt realizate condiţiile optime apar oboseala şi surmenajul, orice distragere din afară reprezentând un stimul în plus pentru creier, o supraîncărcare. Iată câteva elemente de care trebuie să ţii cont atunci când te pregăteşti pentru o şedinţă de învăţare:

 

- fă ordine pe masa de lucru, deoarece dezordinea contribuie la distragerea atenţiei;

- materialele folosite în timpul învăţării (cărţi, creioane, instrumente de geometrie) trebuie puse la îndemână de la început. Căutarea lor în timpul lucrului duce la dispersarea atenţiei şi pierdere de timp;

- aşază masa astfel încât să nu priveşti direct spre fereastră;

- ia măsuri ca pe toată durata învăţării să nu fii deranjat. Primul obstacol în calea concentrării este zgomotul. Efortul suplimentar făcut pentru a te concentra atunci când este zgomot duce la scăderea performanţelor şi la oboseală intelectuală;

- camera să fie bine aerisită, eventual ventilată (natural) şi păstrată mereu curată. Atmosfera înăbuşitoare împiedică concentrarea; de aceea, dacă este posibil, învaţă cu fereastra deschisă. Dacă nu, aeriseşte camera după 1-2 ore de lucru;

- temperatura optimă pentru învăţare este, vara, între 22 şi 24 de grade, iar, iarna, între 18 şi 20 de grade Celsius. Dacă este prea cald. apare moleşeala şi scade randamentul, iar dacă este prea rece. apare disconfortul;

- umiditatea prea multă împiedică transpiraţia, iar aerul uscat irită mucoasele. În acest caz este bine să pui pe masa de studiu o farfurioară cu apă;

- nu învăţa atunci când eşti obosit fizic sau mintal;

- înaintea fiecărei şedinţe de învăţare, este bine să faci câteva exerciţii de respiraţie şi 2-3 minute de relaxare;

- este bine ca atunci când înveţi să fii orientat cu faţa spre răsărit (atât exerciţiile de concentrare şi de meditaţie din yoga, cât şi rugăciunea, se fac în acest mod);

- acordă mai multă atenţie iluminării, deoarece iluminatul necorespunzător influenţează negativ dispoziţia de lucru (oboseşti repede şi nu te poţi concentra bine), afectează în timp ochii şi influenţează negativ activitatea creierului. Lumina nu trebuie să fie nici prea slabă, nici prea tare. Lumina strălucitoare, prea puternică, ca şi cea insuficientă, oboseşte vederea, produce somnolenţă şi scade randamentul. Este bine să combini lumina fluorescentă cu cea incandescentă (neon şi bec) sau cel puţin bec mat (care dă o lumină difuză). Cea mai bună este însă lumina naturală; de aceea, pe cât posibil, lecţiile trebuie făcute ziua;

- lumina trebuie să vină din partea stângă, puţin în spate, astfel încât să nu creeze reflexe pe hârtie, iar mâna care scrie (în acest caz dreapta) să nu facă umbre. Dacă lumina ar veni din faţă şi ar lovi direct în ochi, ar fi obositoare, deoarece ar impune contractarea muşchilor globilor oculari şi ai pupilei. În plus, dacă sursa de lumină se află în câmpul vizual, ochii se deplasează frecvent şi automat spre ea (mişcări automate ale pupilelor care durează cam o sutime de secundă) ceea ce influenţează negativ sistemul nervos şi, în mod deosebit, concentrarea atenţiei;

- trebuie să eviţi variaţiile de lumină pe pagină (să fie luminată uniform);

- hârtia albă, strălucitoare, oboseşte ochii. Cea mai bună este hârtia albă, mată sau cu o tentă de crem.

 

Bibliografie: ”Tehnici de superînvățare” , autori Oana Panagoreț și C.M.Armeanu

 

 

Write comments...
symbols left.
Ești vizitator ( Sign Up ? )
ori postează ca „vizitator”
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.