Concept pentru proiectul de transport „hyperloop”
Pe 12 noiembrie, președintele ales al Statelor Unite, Donald Trump, a anunțat că îl va numi pe Elon Musk, cel mai bogat om din lume, să conducă un nou Departament al Eficienței Guvernamentale, alături de miliardarul și fostul candidat la președinție Vivek Ramaswamy. Noul departament va avea sarcina de a reduce birocrația guvernamentală, de a limita cheltuielile publice și de a reduce reglementările.
Musk a fost un susținător vocal al campaniei lui Trump, care a inclus și „cadouri” financiare potențial ilegale oferite alegătorilor. Deși implicarea directă a lui Musk în politica electorală este o noutate, încercările companiilor tehnologice și ale liderilor acestora de a remodela politica publică și guvernarea au o istorie îndelungată, de la transport și locuințe până la planificarea urbană.
Analizând mai atent unele dintre aceste inițiative, putem înțelege de pe acum ce ar putea încerca să facă Departamentul de Eficiență Guvernamentală al lui Musk, cum ar putea arăta guvernarea prin tehnologie și ce ar putea merge prost.
Înlocuirea serviciilor publice
În 2013, Musk însuși a propus o nouă formă de transport public numită „hyperloop” pentru a conecta Los Angeles de San Francisco. SpaceX este o altă inițiativă a sa, care încearcă să depășească NASA, finanțată public, în construirea de rachete.
Dar și alte companii tehnologice au avut ambiții similare.
Uber, de exemplu, a încercat în repetate rânduri să înlocuiască transportul public. Companii precum Sidewalk Labs (o subsidiară a Alphabet, compania-mamă a Google) au încercat să înlocuiască infrastructura urbană prin construirea așa-numitelor „orașe inteligente” care colectează și analizează date despre comportamentul oamenilor pentru a lua decizii legate de furnizarea serviciilor.
Un economist a sugerat chiar că librăriile Amazon ar putea înlocui bibliotecile publice. Companiile tehnologice au venit cu provocări pentru ofertele publice în domenii variate precum educația, verificarea identității și locuințele.
Limitele schimbării
Un aspect comun al multor proiecte de guvernare prin tehnologie este credința că guvernul este în mod fundamental ineficient și că tehnologia (nereglementată) poate oferi soluții mai bune.
Companiile din Silicon Valley au promovat de mult ideea de schimbare radicală (eng. disruption) – răsturnarea unei stări de fapt învechite prin inovație. Se argumentează că aceste companii pot „să se miște rapid și să schimbe lucrurile” pentru a găsi metode mai eficiente de a livra servicii și valoare, spre deosebire de birocrațiile publice.
Deși companiile tehnologice au oferit servicii utile multora dintre noi și au generat câștiguri uriașe, acest model din Silicon Valley nu pare să fie potrivit pentru administrația publică. De fapt, dovezile sugerează contrariul.
O istorie a eșecurilor
Incursiunile tehnologiei în furnizarea serviciilor publice au avut rezultate mixte.
În 2017, orașul canadian Innisfil a înlocuit transportul public cu Uber. Rezultatul a fost creșterea costurilor pentru oraș (taxele plătite către Uber), mai multe mașini pe șosele și costuri mai mari pentru locuitorii cu venituri mici.
Experimentul de „oraș inteligent” al Sidewalk Labs din Toronto a fost abandonat în 2021, din cauza obiecțiilor legate de confidențialitate și planificare.
În cazul locuințelor, inițiativele industriei tehnologice au agravat problemele existente, companii precum Airbnb contribuind la criza locuințelor.
Soluții înguste pentru probleme înguste
Companiile tehnologice tind, de asemenea, să se concentreze pe un set relativ restrâns de probleme. Silicon Valley ne-a ajutat să găsim un taxi, să alegem un restaurant pentru cină, să navigăm eficient prin oraș, să transferăm bani prietenilor și să căutăm cel mai bun loc de închiriat pentru vacanță.
Dar a oferit mai puține soluții pentru locuințe accesibile, îngrijirea persoanelor în vârstă sau reducerea consumului de energie. Acest lucru se datorează parțial faptului că, în fapt, companiile tehnologice vor să genereze venituri prin atragerea consumatorilor din clasa de mijloc superioară, care au venituri disponibile pentru serviciilor și produsele lor.
Aceste lacune reflectă și lipsa de diversitate din Silicon Valley. Industria tehnologică este în mare parte albă, masculină, din clasa de mijloc superioară și foarte educată. Aceasta afectează tipurile de probleme pe care le vede și soluțiile pe care le produce.
Servicii pentru câțiva
Problema este că soluțiile și „eficientizările” produse de Silicon Valley ar putea ajunge să servească doar câțiva, în detrimentul majorității. Unele „eficientizări” ale serviciilor publice apar tocmai pentru că acestea sunt concepute să ia în considerare cât mai mulți oameni posibil.
De exemplu, prevederile și măsurile de protecție pentru persoanele în vârstă, cele cu dizabilități sau cele care nu vorbesc engleza ca limbă maternă - necesită mai multă birocrație și mai multe reglementări.
Musk a spus că transportul public este „o bătaie de cap”, pentru că trebuie să stai lângă potențiali criminali în serie. Totuși, în multe locuri, transportul public nu poartă o asemenea stigmatizare. Mai mult, mulți dintre cei care ar dori să călătorească cu avioane private (sau chiar cu Tesla) nu au altă opțiune decât să folosească un autobuz public.
Necesități neatrăgătoare
În timp ce filosofia schimbărilor radicale încearcă să minimizeze importanța infrastructurii și instituțiilor existente, industria tehnologică însăși depinde de ele. Uber are nevoie de mașini și drumuri (inclusiv de guvernele care le întrețin), Airbnb de clădiri (și de forța de muncă ce le construiește), iar Amazon și eBay de infrastructura de transport și servicii poștale.
Toate companiile tehnologice depind de sisteme de finanțe, proprietate și impozitare bine stabilite și reglementate. Aceste infrastructuri și instituții vechi pot fi neatrăgătoare și chiar ineficiente, dar ele au evoluat adesea în moduri care se aliniază cu echitatea, justiția și incluziunea. Istoria companiilor tehnologice din Silicon Valley nu sugerează că împărtășesc aceleași valori.
Traducere și adaptare după Elon Musk’s new job will bring tech ‘disruption’ to the US government
Autorul, Hallam Stevens, este profesor de studii interdisciplinare la James Cook University
Imagine: eurotube.org