Imaginează-ți că faci parte din primul grup de oameni care colonizează planeta Marte. Indiferent de ce reprezentai pe Terra, pe Marte totul pornește de la zero. În plus, faci parte din comitetul de stabilire a regulilor de funcționare ale societății umane de pe Marte, iar scopul este acela de a crea o societate bazată pe principii avansate cu privire la dreptatea socială.

Prin urmare, nu contează care este poziția ta socială pe Terra, nu contează averea pe care ai acumulat-o, nu contează talentele pe care le ai, sexul, naționalitatea, rasa șamd.

Pe de altă parte, în stabilirea acestor principii, trebuie să iei în calcul că oamenii nu sunt egali, că sunt diferențe între capacitățile cognitive, deschiderea la efort, talent etc. În plus, desigur, noua societate va avea diverse categorii sociale, pentru că unii trebuie să conducă, alții trebuie să producă hrană, alții trebuie să conducă mașinile pe Marte șamd.

Înainte de stabilirea principiilor de funcționare ale noii societăți umane pe Marte, nu știi în ce categorie socială vei fi repartizat, așadar este posibil să fii desemnat pentru noul parlament ori pentru a deveni un membru al noii categorii a agricultorilor.

Preocuparea ta va fi, așadar, să stabilești reguli care să permită ca fiecare locuitor al noii lumi să aibă cea mai bună viață posibilă. În plus, aceste reguli ar trebui să permită ca fiecare să aibă posibilitatea de a-și îmbunătăți poziția de la un moment dat.

Cum ai creiona o astfel de societate?

În linii mari, acesta este exercițiul mental pe care-l propune filozoful american John Rawls în cartea sa publicată în 1971 „A Theory of Justice”, în capitolul 24, intitulat „The veil of ignorance”, de unde am extras textul din imaginea de început a articolului. Sigur, Rawls nu vorbește despre Marte, căci nu apăruse ideea lui Elon Musk pe atunci, dar am ales această versiune a poveștii, pentru a-i da, sper, o mai mare claritate. Cartea este tradusă și în limbă română, dar netipărită recent și greu de găsit la un preț decent.

Este, drept, este complicat să-ți imaginezi un astfel de exercițiu mental în realitate, de aceea a și fost atacat de mulți intelectuali, dar, cu toate acestea, exercițiul intelectual este unul util, cred, în special astăzi, când în multe dintre societățile lumii sunt discrepanțe enorme între diversele categorii sociale.

Dacă nu știi ce rol vei avea în societatea pe care tu o „croiești”, atunci vei avea grijă ca orice poziție îți va fi desemnată ulterior, după stabilirea regulilor, să fie acceptabilă. Iar aceasta este, cred, cheia întregului exercițiu mental - să te gândești la societate în așa fel încât orice poziție socială să fie astfel determinată, încât cel care este desemnat pentru acea poziție să fie de acord că toate caracteristicile poziției sunt stabilite în mod corect. Este vorba, în final, despre o societate nu egalitaristă, ci una corectă, una în care grupurile care au puterea nu profită de pârghiile puterii pentru a-și crea privilegii și avantaje nemeritate.

Încercând să aplici lecțiile acestui exercițiu mental, cum ar arăta societatea de astăzi? Dacă ai avea o poziție care ar putea afecta modul în funcționează lumea azi, ce principii ai stabili?

Cred că exercițiul mental poate fi aplicat și la niveluri mai mici, cum ar fi o companie.


Moștenirea la loterie

În cartea „The case for meritocracy”, autorul, Michael Faust, propune un alt experiment mental, în continuarea „vălului ignoranței” al lui John Rawls. Acesta arată nedreptatea moștenirii, prin care urmașii  beneficiază de acumulările înaintașilor.

Acesta propune, ca exercițiu mental, desigur, ca moștenirile să fie distribuite către populația lumii, la întâmplare, printr-o loterie. Averile se transformă în bani, iar odată pe an se organizează o loterie globală, la care participă toată populația globului. Cine câștigă, câștigă! Și se întreabă autorul dacă ar mai fi mulți care, în aceste condiții, să susțină ideea de moștenire.

Desigur, e complicat să pui în practică așa ceva, dat fiind că, în multe cazuri, familiile lucrează împreună la aceleași proiecte, nefiind clar ce e moștenire și ce este rezultatul direct al muncii moștenitorilor, dar ideea este clară: masarea unor bogății enorme în câteva „mâini” și transmiterea acestora către urmași nu corespunde cu ideea de dreptate socială și egalitate de șanse.

Apropo de lumea celor bogați și moșteniri, aș recomanda un film al cărui ultim sezon a fost difuzat recent. Filmul Succesiunea (în original: Succession), difuzat de HBO,  reflectă viața familiei Roy, care deține compania Waystar RoyCo, un gigant media global, și arată destul de bine care sunt preocupările unor moștenitori pentru care ideea de reușită nu prea pare a avea nicio legătură cu meritele personale. Este, cred, unul dintre cele mai bune seriale produse în ultimii ani.

Write comments...
symbols left.
Ești vizitator ( Sign Up ? )
ori postează ca „vizitator”
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    Ioan Ilisie (Nelu) · 10 months ago
    O societate bazată pe principii corecte, cred că era în comuna primitivă, iar azi prin jungla Amazonului.

  • This commment is unpublished.
    Cristian · 10 months ago
    Ideea unei societati construita pe dreptate sociala pare a fi, cel putin la nivel instnctiv, un domeniu de preocupare al maselor, in general si al ONG-urilor, gruparilor politice, guvernamentale, religioase, extremiste, in particular.
    In incercarea de a creona o societate ideala ar trebui sa stabilesc mai intai parametrii de functionare ai acesteia. In primul rand trebuie stabilit cadrul legal care reprezinta temelia societatii. Acesta trebuie sa fie in asa fel alcatuit incat nici sa nu favorizeze, dar nici sa nu defavorizeze, dezavantajeze pe oricare cetatean sau grup al societatii. In al doilea rand trebuie stabit, incurajat si dezvoltat un tip de vietuire bazat pe promovarea si dezvoltarea valorilor personale ca individ in societate, cat si ale grupului/rilor din societate. Doua aspecte importante pot permite o astfel de punere in scena si anume:
    - o incredere sincera, venita din entuziasm, in sistemul legislativ cat si in sistemul ierarhic ce se omogenizeaza odata cu punerea bazelor unei societati;
    - lipsa preocuparii de sine in folos propriu ca o conduita de viata a cetatenilor constituienti ai societatii, indifferent de nivelul ierarhic.
    Aceste doua aspect ar avea menirea sa uniformizeze viata societatii prin faptul ca valoarea si dezvoltarea personala capata importanta in contextul utilitatii pentru societate ca intreg si nu pentru faima proprie. Chiar si asa, participarea la dezvoltarea societatii prin talentele si valorile proprii ar aduce recunoastere si stima din partea societatii individului angajat in folosul intregii comunitati sau societati, fapt ce motiveaza pe individ care, prin entuziasmul lui se dedica mai departe dezvoltarii pentru beneficiul intregii societati.
    Ca sa revin la creionarea unei societati, am incercat sa imi imaginez o lume astfel:
    In primul rand societatea nu ar fi bazata pe consumerism, care se bazeaza pe economie, care este pusa in miscare si mentinuta prin sistemul financiar. Sistemul financiar este problematic, dupa parerea mea, pentru ca in primul rand este un sitem exponential. Cu cat faci mai mult profit, cu atat mai mult mentii in miscare sistemul financiar si odata cu el pe cel economic. Daca stagnezi la o anumita valoare a profitului, sistemul financiar risca sa se prabusasca si sa scapi de sub control economia. In al doilea rand, sitemul financiar determina acel tip de concurenta ce nu face apel exclusiv la valori reale ale individului si societatii, ci mai degraba la orice mijloace si parghii de care folosindu-te sa poti sa iti atingi obiectivele. Nu conteaza ca esti cultivat sau analfabet, ca prin actiunile tale beneficiaza societatea (indivizii din ea) sau ca are de suferit. Ori ca sunt folosite metode si actiuni ce nu au nici o treaba (ori teama de) cu legea si ca infractionalitatea si coruptia par sa fi devenit o normalitate a vietii de zi cu zi.
    Nu in ultimul rand, sistemul financiar este o metoda de “inlantuire” pentru “exploatarea” indivizilor din societate pentru folosul (mana de lucru de exemplu) celor din fruntea societatii (corporatii, guverne, grupari mafiote, etc).
    Asadar, imi imaginez o lume in care fiecare individ din societate, prin intermediul coordonarii de catre cadre specializate si organizate ierarhic pana in varful societatii, ar fi educat si ajutat sa isi descopere si sa isi dezvolte personalitatea si valorile in asa fel incat sa fie de folos societatii ca intreg, cu folos pentru oricare individ din societate, neavand grija cu se va imbraca sau ce va manca, etc, pentru ca de asta se ingrijesc ceilalti din societate si asa mai departe. Scopul principal este acela de a face de dragul de a dezvolta si de a beneficia. Sigur ca suna a utopie, dar problema principala a oricarei societati ramne sistemul pe care este fondata.
  • This commment is unpublished.
    Cristian · 10 months ago
    II. Pare o lume desprinsa din SCI-FI gen Star Trek sa te gandesti la o societate alcatuita pe baza promovarii si dezvoltartii valorilor. Sa te gandesti ca ai avea un oras, de exemplu, in care la suprafata ar fi doar zone pietonale, agrementale, cu cladiri dezvoltate si chiar axate pe sistemul de verdeata si terasamente, un oras in care la suprafata se circula doar pietonal sau cu mijloace nepoluante, fara trafic si aglomerari auto, mijloace ca biciclete si trotinete, cu sau fara motor electric, role, etc.
    In subteran, pe mai multeniveluri - marcate din loc in loc de deschideri largi si pana la suprafata, amenajate ca si la suprafata cu incinte (cladiri diverse), spatii verzi, locuri de recreere etc – se va desfasura traficul, in vehicule de mare viteza, pe suspensie magnetica, vehicule puse liber la dispozitia cetatenilor. Practic, un cetatean ce se va deplasa de la casa proprie intr-o zona unde trebuie sa isi desfasoare o anumita activitate ar apela sistemul bazat pe reteaua globala cu cererea pentru un vehicul, pentru deplasare din zona A in zona B, prin intermedul unui dispozitiv (personal sau stationar la locuinta sau public din apropiere). Sistemul din reteaua globala ii va indica ca un vehicul disponibil va ajunge in apropiere la punctul de accces X, la nivelul Y din subteran, in Z minute. Cetateanul va accesa liftul de la punctul de acces X, va cobora la nivelul Y, unde dupa Z minute va sosi un vehicul care il va transporta rapid unde va avea nevoie. Fara traffic, semafoare sau stresul pilotarii unu vehicul printer vehicule si participant la trafic care nu stiu cum se desfasoara un trafic sau ne le pasa.
    Un cetatean, sa zicem, un tanar care are nevoie sa invete, va accesa reteaua globala si se va inscribe pe toate listele unde aptitudinile si inclinatiile, talentele, pasiunile lui se potrivesc. Una sau mai multe comisii, dupa caz, se vor ocupa si va selecta (poate si cu ajutorul retelei globale de calcul) domeniile la care cetateanul are cel mai mare procent de acomodare si dezvoltate din procesul de educare. Apoi listele de obtiuni vor fi afisate in retea, unde cetateanul se va putea inscrie dupa plac acolo unde doreste. In cadrul cercului de educare unde va fi alocat dupa selectare se va putea intalni si cu alti participant cu care va putea colabora. Va putea chiar sa se inscrie cu diverse proiecte inca din faza de studii, aplicand la fel pe diverse liste, unde mai departe, daca proiectul sau proiectele ii vor fi aprobate, va primi o lista de domenii si locatii unde se va putea inscribe si participa alaturandu-se diverselor echipe care lucreaza in domeniul sau domeniile pe care le va allege.
    Scopul trebuie sa fie dezvoltarea si cresterea societatii prin educarea si dezvoltarea indivizilor societatii, prin promovarea si incurasarea valorilor si talentelor individului din societate.
    Cetateanul, fie lucratorul, fie studentul se intoarce acasa unde beneficiaza de confortul casei, hrana, timp de recreere, de petrecut cu familia sau prietenii, forme de entertainment etc. Toti cetatenii societatii, indifferent de pozitia ierarhica vor trai in acelasi stil.
    Desigur, acest fel de societate ar functiona daca:
    - individual component al societatii ar avea o conduita bazata pe acel tip de valori morale ce il determina sa traiasaca responsabil pentru mediul casnic individual dar si pentru mediul social in general;
    - individul component al societatii este ntrenat in dezvoltarea valorilor si aptitudinilor pentru folosul propriu, cat si al societatii;
    - individual component al societatii nu cauta dezvoltarea sau afirmarea in folosul propriu sau al faimei, indifferent de nivelul ierarhic sau de dezvoltare la care se afla.