Probabil că nu mulți se gândesc la faptul că noua tehnologie de transmitere a datelor, 5G, are vreo legătură cu prognoza meteo, dar are... Iată de ce...

Cunoscuta fiziciană de origine germană Sabine Hossenfelder vorbește într-un videoclip recent despre pericolele puse de noua tehnologie 5G asupra acurateții prognozei meteo.

Iată principalele idei:
* într-un clip din decembrie 2020  Sabine vorbește despre impactul pe termen lung al tehnologiei 5G asupra sănătății umane. Nu s-au schimbat multe de atunci.

* efectele asupra sănătății ale tehnologiei 5G (în fapt ale undelor milimetrice prin care se transmit datele) nu sunt încă bine studiate. Asta nu înseamnă că tehnologia 5G este periculoasă, ci că încă nu știm sigur dacă este sau nu. Dintr-o metaanaliză a 107 studii experimentale publicată de o publicație Nature rezultă că nu au fost identificate motive de îngrijorare. Dar un motiv de îngrijorare este că doar un singur studiu din cele 107 este de înaltă calitate, celelalte având diverse probleme.

* Prognoza meteo a cunoscut îmbunătățiri semnificative în ultimii ani. Dacă în 1980 prognoza vremii pe 3 zile era corectă în 85% din situații, astăzi este corectă în 98% din cazuri. Motivul pentru acest progres? Mai multe date (și de mai bună calitate), calculatoare mai bune, algoritmi de calcul mai buni.

* Se pare că tehnologia 5G afectează prognoza meteo. Una dintre cele mai importante informații în calcularea evoluției vremii este cantitatea de vapori de apă din atmosferă, care este măsurată din sateliți. Cantitatea de vapori de apă se află măsurând radiația electromagnetică reflectată de moleculele de apă din atmosferă. Fiecare moleculă emite radiații de anumite frecvențe, care permit estimarea numărului de molecule din zona studiată.
Frecvența urmărită de sateliții care măsoară cantitatea de apă din atmosferă este 23,8 GHz, iar una dintre benzile de frecvență folosite de 5G este 24,25-27,5 GHz. Deși există diferențe între frecvențele folosite de tehnologia 5G și cea folosită pentru estimarea vremii, există și pericolul interferențelor.
Semnalul rezultat în urma reflexiei radiației electromagnetice de către moleculele de apă este slab. Cea mai mare parte a vaporilor de apă din atmosferă nu este în nori, ci în atmosfera de sub aceștia, mai aproape de sol. Problema este, așadar, că semnalul recepționat de sateliți meteorologici poate fi ușor „acoperit” de zgomot creat de echipamente umane, cum ar fi cele asociate utilizării tehnologiei 5G.
Un studiu din 2020 efectuat de cercetători de la Facultatea Rutgers a arătat că o prognoză pe 12 ore a fost afectată negativ, estimarea fiind eronată atât în ce privește cantitatea de apă, cât și temperatura (eroare de 1,3 C).