Citesc cu surprindere pe un site care se dorește a fi, printre altele, de informație științifică lucruri uimitoare. Dar ce spun eu uimitoare, de-a dreptul halucinante! Nu ai cum să rămâi indiferent când citești că știința ar fi confirmat existența unor portaluri în spațiu-timp! Să vedem despre ce este vorba.

Pe site-ul destepti.ro, unde în mod regulat apar năzbâtii, a apărut un articol cu un titlu care nu are cum să-ți scape privirii: „Pământul şi sistemul nostru solar sunt prinse într-un imens tunel magnetic? “Portaluri” ascunse în câmpul magnetic al Terrei”.

Inițial am fost panicat: cum naiba mi-a scăpat așa ceva? E ca și cum am fi fost vizitați de extratereștri de luni de zile, e la TV, iar eu stau liniștit și-mi văd de viață ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat!

Am citit repede articolul, din ce în ce mai repede pe măsură ce treceam de la un paragraf la altul, și m-am liniștit: e vorba doar despre un melanj de afirmații reale și concluzii și afirmații ireale, care au ca produs final un jenant articol din care ar rezulta că descoperirea unor câmpuri magnetice în sistemul nostru solar indică existența unor portaluri în spațiu, lumi paralele și alte aiureli. E bine, n-am pierdut nimic. Tot Marte rămâne ținta cea mai îndepărtată pentru om, deocamdată :)

Iată câteva afirmații cel puțin bizare din articolul menționat:
„Studiile despre tunelul magnetic în care se află Pământul şi sistemul nostru solar sunt importante [...] pentru a identifica “portaluri” ascunse în câmpurile magnetice din vecinătatea Terrei, care să faciliteze călătoria în spaţiu, călătoria în timp.
„“Portalurile” spre alte lumi au fost, multă vreme, doar un subiect science-fiction. În ultimul timp, însă, ştiinţa confirmă existenţa portalurilor “de spaţiu şi/ sau timp”, de dimensiuni diferite, invizibile, care se închid şi se deschid de zeci de ori în fiecare zi, la interferenţa câmpurilor magnetice ale Terrei şi ale Soarelui.”
„În 1984, staţia spaţială sovietică Salyut 7 [...] a trecut printr-o experienţă stranie. [...] O parte dintre astronauţi au spus că ar fi văzut, în jurul staţiei, şi fiinţe necunoscute, întreaga întâmplare fiind interpretată ca intrarea într-o altă “lume”, printr-un portal magnetic, un caz nelămurit nici astăzi.”
„În 2016, la CERN [...] s-a întâmplat un “eveniment” care a stârnit mari controverse, dar pe care cercetătorii respectivi nu l-au recunoscut nici până astăzi. [...] Cerul de deasupra laboratorului s-a colorat în roşu, cu pete negre, simultan cu puternice vârtejuri de vânt, “incident” asociat de mulţi cu deschiderea, pentru câteva secunde, a unui portal spre alte lumi.”
„Detectarea recentă a unor raze cosmice care vin din afara galaxiei noastre, care au oscilat într-o dimensiune paralelă înainte de a se întoarce, cu niveluri energetice foarte ridicate, i-a făcut pe astrofizicieni să se gândească la existenţa unui Univers în oglindă.”
„Ceea ce încep să susţină tot mai clar o serie de teorii ştiinţifice actuale (nu toate destinate marelui public), fie că sunt legate de tunelurile magnetice sau de “găurile de vierme” (de exemplu, Puntea Eistein – Rosen, descrisă încă din 1935, de către Albert Einstein şi Nathan Rosen) sunt confirmări ale unor intuiţii sau, poate, chiar convingeri pe care oamenii le-au avut de mii de ani.”

Articolul de pe destepti.ro are toate ingredientele unui articol senzaționalist, în care se îngemănează subtil, pentru o minte neantrenată, informația corectă, care are la bază studii științifice, cu afirmații și concluzii care sunt doar supoziții ridicole, fără niciun suport științific.

Reiau o idee pe care am mai menționat-o pe site: când vorbim despre site-uri de ştiinţă, sunt trei categorii: site-uri care se ocupă realmente cu ştiinţa, site-uri care se ocupă în mod evident cu pseudoştiinţa şi site-uri care amestecă ştiinţa cu pseudoştiinţa. Destepti.ro este din a treia categorie, unele articole fiind decente, altele fiind, per total, aberante, ca și cel discutat în cazul de față.

Altfel, sigur, sunt cercetări vechi cu privire la identificarea unor „portaluri” magnetice. Dar existența acestor câmpuri magnetice puternice nu ne spun nimic despre „portaluri către alte lumi”, despre „călătoria în spațiu, călătoria în timp”, despre o „dimensiune paralelă” sau despre un „univers în oglindă”. Toate acestea sunt doar speculații ieftine, pentru a da o „tușă” de formidabil unei informații, în sine, nespectaculoase (deși cu potențial de cercetare): câmpurile magnetice din universul local.

Desigur, nu aveți cum să nu observați nota subversivă din unele afirmații... Tunelurile magnetice sau „găurile de vierme” (care o fi legătura?) sunt susținute de teorii științifice actuale care nu ar fi destinate marelui public. Doar autoarea articolului știe aceste teorii științifice, probabil pentru că i-a plătit bine cu bitcoin pe cercetători să i le spună. Ce aflăm, prin urmare, nu este doar știință pură, ci și știință secretă, accesibilă doar câtorva! E, așa da!

Și în aceeași notă este și trimiterea către CERN, unde cercetătorii se tot chinuie să ascundă povestea cu cerul „roșu”.

Nu mi-e clar dacă autoarea articolului asta a înțeles din povestea cu câmpurile magnetice ori e doar în căutarea de senzațional. Mi-e greu să cred că pune semnul egal între câmpuri magnetice și călătoria în timp, universuri paralele șamd. La fel, mi-e greu să cred că nu are atât spirit critic, încât să știe că speculațiile pe care le face nu au nicio legătură cu realitatea. Iar dacă asta e adevărat, atunci e o problemă, pentru că promovează și susține pseudoștiința în mod conștient și planificat.

Am mai scris la un moment dat despre acest site, pe când ne spunea despre beneficiile „medicinei cuantice”. Aici problema era că nu există nicio medicină cuantică, ci doar pseudo-medicină cu această denumire. Se miza pe termenul „cuantic”, care ar trebui să ne umple de admirație... Una e să iei o aspirină, alta e să se ocupe medicina cuantică de durerea ta de cap, nu? :)

Tot despre pseudoștiință am mai scris recent într-un articol despre forța inimii vs forța gândirii.

Puteți citi și:
:: Produc gândurile negative secetă şi inundaţii?
:: Ghid pentru citirea unui articol de ştiinţă