Nebuloasa Laguna (pt o rezoluție superioară, click aici)
Credit: raze X - NASA/CXC/SAO; optic - Adam Block/Mount Lemmon SkyCenter/University of Arizona

Micile pete roz din imagine indică existența unor stele tinere, care eliberează cantități uriașe de raze X.

Cunoscut sub numele de NGC 6523 sau Nebuloasa Laguna, Messier 8 este un nor uriaș de gaz și praf în care au loc multiple procese de apariție a unor noi stele.

La aproximativ 4.000 de ani-lumină de Pământ, Messier 8 oferă astronomilor o oportunitate excelentă de a studia proprietățile stelelor foarte tinere.

Multe stele tinere degajă cantități abundente de lumină de mare energie, inclusiv raze X, care sunt văzute în datele colectate de Observatorul de raze X Chandra (apar în roz în imagine).

Observațiile în raze X au fost combinate cu o imagine optică a Messier 8 obținută de Observatorul Mt. Lemmon Sky Center din Arizona (albastru și alb).

Nebuloasa Laguna a fost descoperită în 1747 de astronomul Guillaume Le Gentil și a fost introdusă în Catalogul Messier (vezi aici ce este acest catalog) în 1764. John Herschel a descoperit că regiunea cea mai strălucitoare a nebuloasei avea forma unei clepsidre cu nisip. În 1890 Agnes Clerke a denumit-o „Nebuloasa Laguna”. Regiunea clepsidrei a fost observată de Telescopul Hubble în 1997, fiind considerată ca loc de formare de stele.

Nebuloasa Laguna este iluminată de o supergigantă albastră, steaua 9 din Constelația Săgetătorul. Talia nebuloasei este de circa 110 ani-lumină, combinată cu distanța de circa 4.000 de ani-lumină, îi oferă un diametru aparent de trei ori mai mare decât cel al Lunii pline. Prin magnitudinea sa aparentă de 5, Nebuloasa Laguna este vizibilă cu ochiul liber.

|→ Dacă îți spune ceva numele de Messier, este posibil să fi rămas în minte cu știrile din 2019 despre prima imagine a unei găuri negre, care a furnizat informații referitoare la o gaură neagră din galaxia Messier 87. Și da, se numește tot Messier, după Charles Messier, care a fost unul dintre cei mai devotaţi astronomi. Acesta s-a născut în 1730 în Franţa, a descoperit 13 comete ce-i poartă numele şi a realizat cel mai renumit catalog de obiecte cosmice. ←|