Gravitația cuantică este o ramură a fizicii teoretice care are ca obiectiv unificarea mecanicii cuantice cu relativitatea generală, încercând să explice interacțiunea gravitațională la nivel cuantic. Dar acest articol nu este despre gravitaţia cuantică şi nici despre fizică.

În acest articol tot ce facem este să vă invităm să ascultaţi un cântec abia publicat pe canalul propriu YouTube de fiziciana germană Sabine Hossenfelder, care studiază gravitaţia cuantică. De ce? Pentru că melodia are un mesaj care merită ascultat, imaginile cu Pământul din videoclip sunt superbe şi pentru că, în fapt, cântecul este foarte frumos (iar fiziciana are o voce chiar foarte bună)!

Dar Sabine Hossenfelder nu este un cercetător mediocru, cu înclinaţii artistice. În fapt, aceasta, pe lângă cercetările în domeniul fizicii, îşi dedică o bună parte din timp pentru a scrie pe blogul său (BackReaction), popularizând fizica, unele dintre articolele sale fiind destul de acide la adresa fizicienilor. De exemplu, un articol recent cu multe reverberaţii în lumea fizicii este intitulat: Physicists still perplexed I ask for reasons to finance their research (Fizicienii sunt perplecşi atunci când sunt întrebaţi despre raţiunea pentru care cercetarea lor ar primi finanţare).

În iunie 2018 Sabine Hossenfelder a publicat o carte, intitulată "Lost in Math: How Beauty Leads Physics Astray" (Pierdut în matematică: cum ideea frumuseţii duce fizica pe căi greşite), care combate ideea adânc înrădăcinată că o teorie fizică trebuie să fie frumoasă, iar frumuseţea, eleganţa, ar fi o garanţie pentru corectitudine.

Iată o traducere a versurilor, evitând repetiţiile:

Când ne vor întreba

Şi ne vor întreba cu siguranţă
Ce va trebui oară să spunem?
Ce aţi făcut?
Le vom spune că am ştiut că urma să se întâmple.

Când ne vor întreba
Le vom spune cât de frumos a fost
Atunci când cerul era limpede şi puteam citi viitorul în stele.

Când ne vor întreba
Dacă am ştiut cât de periculos a fost
Le vom spune că am ştiut tot timpul că nimic nu va dura aici
Şi că că ne-am petrecut zilele
Vânând avioane
Privind lumea dispărând.

A fost frumos cât a durat
Mulţumim pentru întrebare
Nu avem nimic de spus.

Când ne vor întreba
Şi trebuie să-ţi spun că asta sigur se va întâmpla
Cu ce va trebui să începem?
Să le spunem unde au dispărut florile
Să le spunem că am ştiut că ceea ce făceam era greşit.

Dacă v-a plăcut vocea, puteaţi continua cu unul dintre videoclipurile recente ale fizicienei, de data asta despre mecanica cuantică:

Fizica cuantică: încă misterioasă