În această a treia parte a seriei care prezintă istoria fizicii particulelor aflăm de la Brian Cox despre celebrul experiment imaginat şi condus de Ernest Rutherford în 1909, care a relevat faptul că majoritatea masei atomilor este concentrată într-un minuscul nucleu (format, cum se va dovedi mai târziu, din protoni şi neutroni) - cea mai mare parte a materiei solide nefiind deci nimic altceva decât...spaţiu neocupat (dacă am folosi un măr pe post de nucleu atomic, electronii ar trebui să fie la un kilometru distanţă) !

Video: Istoria fizicii particulelor elementare (2)

Ca şi în episodul anterior, aveţi ocazia să urmăriţi imagini de arhivă cu fizicianul născut în Noua Zeelandă şi care este considerat părintele fizicii nucleare, laureat în 1908 al Premiului Nobel pentru (surpriză!) chimie, pentru "investigarea dezintegrării elementelor chimice şi a chimiei substanţelor radioactive". 1911 este anul în care Rutherford postula că sarcina electrică pozitivă a atomilor este concentrată într-un nucleu minuscul, introducând astfel modelul atomic ce-i poartă numele, asemănător întrucâtva sistemului solar, cu electronii orbitând în jurul nucleului asemenea planetelor în jurul Soarelui (o reprezentare ce avea să fie infirmată în curând de mecanica cuantică). Până în 1932, Ernest Rutherford şi James Chadwick aveau să stabilească şi structura nucleului atomic: particule încărcate pozitiv - protonii şi particule neutre din punct de vedere electric - neutronii.

Video: Istoria fizicii particulelor elementare (4)

Seria a fost realizată cu sprijinul "The Science and Technology Facilities Council" (www.scitech.ac.uk). Detalii despre fizica particulelor puteţi afla şi accesând site-ul oficial al LHC destinat publicului larg şi şcolilor: www.lhc.ac.uk. O altă resursă educaţională adresată instituţiilor de învăţământ este site-ul www.particledetectives.net - de unde puteţi citi amănunte despre fizica particulelor elementare şi funcţionarea LHC.

Filmele au fost produse şi regizate de Alom Shaha.