Imagine obţinută cu microscopul electronic a unei eritrocite (stânga), trombocite şi celule T (dreapta)

Febra care însoțește multe infecții determină producerea unor proteine specifice, care protejează celulele de frig, căldură și alte tipuri de stres. Un tip de celulă imună intră în acțiune după ce temperatura crește, conform unui studiu recent efectuat pe șoareci.

În esenţă, febra luptă împotriva infecției ajutând celulele imune să se deplaseze de-a lungul pereților vaselor de sânge pentru a ataca microbii invadatori.

JianFeng Chen de la Institutul de Biochimie și Biologie Celulară din Shanghai, China și colegii săi au cultivat celule imune (celule T) recoltate de la șoareci și au ridicat temperatura acestora de la cea normală, de 37° C, la 40° C - echivalentul unei febre mari. Această ridicare a temperaturii a dus la producerea unor proteine (denumite Hsps), care au rolul de a proteja celulele împotriva stresului.

Proteinele Hsps au călătorit pe suprafața interioară a membranelor exterioare ale celulelor, unde s-au legat de cozile proteinelor membranare (denumite integrine). Acest proces a strâns integrinele laolaltă, iar secțiunile de integrină de pe suprafețele exterioare ale celulelor au format complexe care s-au lipit de pereții vaselor de sânge. Formarea complecșilor de integrină a declanșat, de asemenea, migrarea celulelor T în locurile cu infecție.

Cercetătorii au aplicat ingineria genetică asupra șoarecilor, rezultând o formă mutantă de integrină care nu se poate lega la Hsps. Când echipa a infectat aceste animale cu o bacterie care provoacă diaree (Salmonella typhimurium), șoarecii au murit rapid din cauza febrei și a infecției.

Studiul sugerează ca terapii concepute pentru a ridica nivelul de Hsps ar putea ajuta la lupta împotriva infecțiilor.

Sursa: Nature