Liliacul roșu estic (Lasiurus borealis). Credit: wikipedia.org

Să lămurim întâi chestiunea vederii. Într-adevăr, există acestă expresie: „orb ca un liliac”, dar, ca în multe alte situații, este doar o expresie, nu o realitate. Liliecii nu sunt orbi. Cine a văzut un liliac a văzut că are ochi, iar ochii sunt chiar funcționali. Liliecii folosesc vederea atunci când interacționează între ei, pentru a se feri de prădători și pentru a se orienta în spațiu și a găsi hrană.

Cum a apărut această expresie? Greu de spus, dar probabil are legătură cu zborul acestora, ce pare haotic, specific unui animal care nu se orientează prea bine în zborul său rapid.

1. Liliecii sunt singurele mamifere care pot zbura. Chiar și mega-liliacul supranumit „vulpea zburătoare” (Pteropus vampyrus) din cauza dimensiunilor sale. Acesta are între 0,7 și 1,1 kg, are o lungime a corpului de circa 30 cm.

Liliacul Pteropus vampyrus
Credit: wikipedia.org

2. Datorită unei configurații unice a picioarelor, aceștia pot sta cu capul în jos, fără prea mare efort, cu un consum minim de energie. Deși stau cu capul în jos, atunci când își fac nevoile se întorc cu capul în sus.

3. Sunt peste 1.100 de specii de lilieci în lume. Este mamiferul cu cele mai multe specii, după rozătoare. În jur 20% sunt mega-lilieci, unii ajungând de mărimea unei pisici. Liliecii trăiesc pe toate continentele, mai puțin Antarctica.

4. Nu toți liliecii sunt negri, gri sau maro. Unii au nuanțe de roșu, portocaliu sau galben. Unii, ca Diclidurus albus, sunt chiar albi.

Liliac Diclidurus albus
credit: wikipedia.org

5. Liliecii trăiesc mult, în comparație cu alte mamifere de dimensiuni similare. Cel mai bătrân liliac cunoscut a murit la 41 de ani. Durata de viață variază de la specie la specie, dar sunt cel puțin 6 specii care trăiesc în jur de 30 de ani. Doi factori au fost identificați ca având un rol important în durata vieții: numărul de pui (cu cât mai puțini, cât mai lungă viața) și capacitatea de a hiberna (cei care nu hibernează trăiesc mai puțin).

6.
Da, liliecii beau sânge, dar doar trei specii din cele peste 1.100. O specie, Desmodus rotundus, se hrănește, de regulă, cu sânge de la alte mamifere, precum: vite, porci ori capre. Celelalte specii, Diphylla ecaudata și Diaemus youngi, se hrănesc cu sânge de la păsări. Problema cu această alimentație este că are puține proteine, iar animalele pot muri după doar două zile fără să se hrănească.

7.
De stau liliecii cu capul în jos? Pentru că acestă poziție este una ideală pentru a-și lua rapid zborul. Atunci când hibernează, această poziție, cu un consum de energie minim, îi avantajează, de asemenea. În plus, să atârni de tavanul unei peșteri, de exemplu, îți oferă o poziție bună în observarea prădătorilor. Iar dacă picioarele sunt responsabile pentru ținerea corpului în locul de staționare, atunci aripile pot fi folosite pentru altceva, cum ar fi ținerea puilor ori manipularea hranei. Pe de altă parte, cele mai multe specii de vampiri au probleme cu deplasarea pe sol. Sunt specii, ca Noctilio loporinus, care se hrănesc cu pești și care sunt bune înotătoare.

8. Cele mai multe dintre speciile de lilieci se hrănesc pe timpul nopții. Folosesc avantajul ecolocației (transmiterea de ultrasunete pentru identificarea prăzii și navigație) și a bunei vederi pe timp de noapte. Pe de altă parte, pe timpul nopții sunt mai puțin prădători și mai multă libertate de mișcare (nu au concurența păsărilor, care se hrănesc pe timp de zi, în mare majoritate). Nu toți liliecii folosesc ecolocația, unele specii bazându-se doar pe vedere și auz  pentru identificarea hranei și a prădătorilor. Pe de altă parte, nu doar liliecii folosesc ecolocația; mai sunt și alte animale, ca: delfinii ori o specie de balene.

9. De ce nu se aud sunetele emise de lilieci pe timpul ecolocației? Pentru că sunetele sunt de frecvență mare, peste 20 de kHz, care este limita superioară a omului în ce privește recepționarea sunetelor. Este interesant că ecolocația poate fi învățată și de om, cu ceva practică. Sunt persoane fără vedere care e pot descurca uimitor în utilizarea acestei tehnici. Pentru detalii, citiți acest articol: Ecolocația poate fi practicată și de om.

10. Sunt liliecii periculoși pentru om? Instinctiv, liliecii se feresc de om și nu sunt agresivi în prezența acestuia. Cu toate acestea, din instinct de apărare, pot mușca omul, dacă se simt în pericol. Sunt și cazuri în care liliecii-vampir, în lipsa altei surse de hrană, să muște omul (dacă omul doarme afară ori cu geamul deschis), pentru a obține sângele necesar supraviețuirii. Mușcătura nu este de gât, cum e prezentată de regulă în filme, ci mai degrabă de degetul mare de la picior, bine vascularizat.

11. Care sunt prădătorii liliecilor? Sunt multe animale care se pot hrăni cu lilieci: șerpi, păsări (ulii, șoimi, bufnițe etc.), unii șoareci, chiar și păienjeni mari. Lista este una scurtă, dat fiind că multe animale au fost observate atacând și încercând să se hrănească cu lilieci.

Sursa: cartea Do Bats Drink Blood? de Barbara A. Schmidt-French și Carol A. Butler, 2009.