Charles DarwinUna din ipotezele evoluţioniste populare este că schimbările comportamentale în medii de viaţă noi anulează efectele selecţiei naturale. Dar munca din 2003 a lui Jonathan Losos şi a colegilor săi de la Universitatea Harvard oferă puţin suport acestei teorii.

15 dovezi ale evoluţiei speciilor (6)

Selecţia naturală la şopârle

Cercetătorii au introdus marea şopârlă prădătoare de uscat Leiocephalus carinatus pe şase mici insule din Bahamas, cu alte şase insule servind drept insule de control, pentru comparaţie. Ei au aflat că prada şopârlei, o altă şopârlă, mai mică, numită Anolis sagrei, petrecea mai mult timp în vegetaţia înaltă de pe insulele ocupate de prădătorii mai mari decât pe insulele unde Leiocephalus carinatus nu exista. Dar mortalitatea la Anolis sagrei a fost totuşi mult mai mare pe insulele unde se desfăşura experimentul decât pe cele de control.

Leiocephalus carinatus
Leiocephalus carinatus, şopârla folosită de cercetători pentru a studia selecţia lor naturală.
Credit: http://www.caycompass.com

Prezenţa unui prădător mai mare a selectat masculi Anolis sagrei cu picioare mai lungi, ce pot alerga mai repede, favorizând de asemenea femelele de mai mari dimensiuni ce pot fugi mai repede, fiind mai greu de învins şi ingerat. Cercetătorii nu au detectat nicio selectare a masculilor în funcţie de mărime; ei au sugerat că masculii mai mari ar fi putut fi mai vulnerabili datorită comportamentului lor teritorial care iese uşor în evidenţă.

Studiul arată cum introducerea unui prădător poate determina indivizii unei specii ce constituie prada să îşi schimbe comportamentul pentru a reduce riscul de a fi prinşi, cauzând şi un răspuns evolutiv la nivelul populaţiei, răspuns ce diferă între sexe, conform ecologiei lor.

Losos J.B., Schoener T.W., Spiller D.A., Nature 432, 505-508 (2004)

Resurse suplimentare:
Butler M.A., Sawyer S.A., Losos J.B., Nature 447, 202-205 (2007)
Kolbe J.J. et al., Nature 431, 177-181 (2004)
Calsbeek R., Smith T.B., Nature 426, 552-555 (2003)
Losos J.B. et al., Nature 424, 542-545 (2003)

Situl web a autorului:
Jonathan Losos: http://www.oeb.harvard.edu/faculty/losos/jblosos

15 dovezi ale evoluţiei speciilor (8)

Textul de mai sus reprezintă traducerea articolului "15 evolutionary gems" pus la dispoziţie online de prestigioasa revistă Nature celor care doresc să evidenţieze soliditatea teoriei evoluţiei prin selecţie naturală.
Traducător: Diana Basaca.{jcomments on}