Lisa Feldman Barrett este profesor de psihologie la o facultate americană și unul dintre cei mai citați cercetători în acest domeniu. A publicat în urmă cu câțiva ani o importantă carte cu privire la emoții („Cum iau naștere emoțiile”), tradusă și în limba română.

Despre teoria emoțiilor formulată de autoare, puteți citi articolul nostru „Cum se formează emoțiile umane și cum pot fi acestea controlate”.

Lisa Feldman Barrett a publicat recent un articol cu privire la modul în care (nu) funcționează creierul uman, care poate fi lectura integral aici

Iată principalele idei din articol:
MITUL 1: diversele părți ale creierului ar avea sarcini psihologice specializate

• Creierul nu este format sub forma unui puzzle, unde un segment e responsabil de vedere, altul de memorie, altul de emoții șamd.
• Creierul reprezintă o rețea masivă de neuroni, care sunt implicați în multiple sarcini. Aceiași neuroni pot fi implicați în procese cerebrale care țin de emoții, luarea deciziilor, emoții, judecăți morale, imaginație, atenție sau empatie.
• De exemplu, neuroni din regiunea denumită „cortexul vizual primar” sunt implicați în abilitatea de a vedea, dar transferă și informații legate de auz, simțul tactil sau mișcare. Dacă legați o persoană la ochi pentru câteva zile și o învățați alfabetul Braille, neuroni din cortexul vizual vor deveni mai implicați în transferul de informații care au legătură cu simțul tactil.

MITUL 2: creierul ar reacționa la evenimente

• Creierul nu funcționează după regula: stimul - răspuns.
• Toți neuronii sunt activi tot timpul. Ce fac aceștia? Predicții. Pe baza informațiilor disponibile în orice moment (amintiri, ce se întâmplă în exteriorul corpului și în interiorul acestuia).
• Dacă predicția se dovedește corectă, atunci creierul trece la pasul următor: următoarea predicție. Dacă se dovedește greșită, se corectează.
• Predicția și corecția reprezintă un sistem mai eficient decât cel bazat pe stimul și răspuns.

MITUL 3: ar exista o diferență clară între bolile corpului și bolile mentale

• Neurologii au descoperit că aceeași rețea neuronală responsabilă pentru controlul organismului este implicată și în crearea a ceea ce numim „minte”.
• Aceiași pot fi implicați în funcții psihologice, dar și în reglarea organelor interne, a hormonilor și a sistemului imunitar.
• Orice experiență mentală are cauze fizice și orice schimbări fizice în corp au consecințe mentale, grație funcției predictive a creierului.
• Depresia este catalogată de regulă ca o boală mentală, dar este o boală metabolică, așa cum este, de pildă, o afecțiune cardiovasculară. S-ar putea ca cele două tipuri de afecțiuni să aibă o cauză comună.