Aurora borealaCerul nopţii din emisfera nordică a prins viaţă recent într-un spectacol de lumină. Aceste cortine sclipitoare îşi au originea la aproximativ 150 de milioane de kilometri distanţă, în Soare. Citiţi în continuare despre procesele din spatele acestor fenomene pitoreşti.

O auroră boreală (auroră australă în emisfera sudică) este accelerată de exploziile de pe suprafaţa Soarelui, care deseori încep prin erupţii solare, a spus Robert Nemiroff, astrofizician la Universitatea Tehnologică Michigan şi co-autor al paginii de web Imaginea Zilei de la NASA.

Aurora boreala
Aurora boreală deasupra Golfului Keweenaw, lângă Baraga, pe 30 septembrie 2012.
Credit: Sarah Bird photo.

Aceste erupţii eliberează o explozie de particule încărcate, sau plasmă, în sistemul solar. Când se îndreaptă spre noi, ele se lovesc de magnetosfera Pământului, care este constituită din propria sa ţesătură de particule încărcate. Această coliziune determină particulele să scape din magnetosferă şi să curgă pe liniile de câmp magnetic ale Pământului, de obicei îndreptându-se spre poli.

”Aurorele apar când aceste particule de înaltă energie se ciocnesc cu atomii şi moleculele din atmosfera terestră, în mod obişnuit oxigen”, a spus Nemiroff. Lumina este emisă ca produs al acestei reacţii.

Aceste particule pot să şi provoace haos. ”Norul de plasmă poate să cauzeze fluctuaţii ale câmpului magnetic terestru”, a spus Nemiroff. ”În cel mai rău caz, acest lucru poate să determine defecţiuni ale sateliţilor şi chiar ale reţelelor electrice.”

Aurorele se pot produce oricând, dar nu este de mirare că se produc acum.

”Ne apropiem de maximul solar, care se petrece atunci când soarele este în cea mai activă perioadă”, a spus el. Maximurile solare vin odată la circa 11 ani, dar nimeni nu ştie de ce.

Putem avea erupţii solare şi aurore în timpul minimumului solar, dar avem mai multe acum deoarece câmpul magnetic al Soarelui este încurcat şi ţâşneşte prin suprafaţă, eliberând plasmă”, a spus Nemiroff.

Pentru mai multe fotografii cu aurorele boreale, accesaţi pagina Michigan Tech Aurora.

Traducere realizată de Răzvan Gavrilă după science-northern, cu acordul Phys.org.