Istoria Universului. Big Bang
Istoria universului. De la Big Bang până astăzi
(imagine prelucrată preluată de pe siteul exploratorium.edu)

Big Bang reprezintă cea mai bună teorie a modului în care universul a fost creat. Această teorie susţine că universul nostru îşi are începuturile într-un singur punct originar, de o densitate incredibil de mare, extraordinar de fierbinte, numit şi singularitate. Oricât de straniu ar părea, teoria susţine că toată materia existentă în univers a fost creată în momentul Big Bangului din acest punct originar, mai mic de miliarde de ori decât un proton. După ce materia a fost creată, universul şi-a început expansiunea.

Acest eveniment a avut loc, după calculele fizicienilor, acum 13,7 miliarde ani. În sprijinul acestei teorii stau observaţiile astronomilor: pe de o parte s-a constatat că galaxiile observabile sunt într-o mişcare de depărtare de Calea Lactee, indicând un univers în expansiune, pe de altă parte există o radiaţie cosmică de fond, prezentă pretutindeni în univers, ce se consideră că a apărut imediat după Big Bang.

Cadrul general al teoriei Big Bang se bazează pe teoria generală a relativităţii a lui Einstein şi a fost stabilit de fizicianul rus Alexander Friedmann. În 1929 astronomul american Edwin Hubble a descoperit că celelalte galaxii se depărtează de galaxia noastră, acest lucru însemnând şi că aceste galaxii au fost apropiate în trecut. Atunci când a fost descoperită radiaţia cosmică de fond, în 1964, teoria Big Bang s-a cristalizat.

Dovedeşte Big Bangul existenţa lui Dumnezeu?

Teoria Big Bang nu explică ce s-a întâmplat înainte de Big Bang şi nici nu îşi propune acest lucru. Acest fapt lasă loc de speculaţii în special pentru apărătorii diferitelor religii cu vederi creaţioniste. Însuşi Papa Ioan Paul al II-lea a aderat la teoria Big Bangului, arătând că aceasta nu intră în contradicţie cu credinţa creştină.

Cine a numit această teorie Big Bang?

În mod ironic, denumirea de Big Bang pentru această teorie cosmologică vine de la un adversar al acesteia, astronomul britanic Fred Hoyle, care, în 1949, în cadrul unei emisiuni radiofonice a luat în derâdere această teorie îndrăzneaţă pentru acel timp, teorie care explica naşterea universului.

Este universul infinit?

Deşi enorm, universul nu poate fi infinit. Având un început determinabil şi ştiindu-i rata de expansiune, ştim sigur şi cât de întins este. Marginea universului se găseşte la o distanţă de 13,7 miliarde ani ori viteza luminii (300.000 Km/s) de punctul iniţial. Ce este dincolo de marginea universului? Imposibil de spus. Ştim ce nu este: spaţiu şi timp, care sunt caracteristici ale universului. Parte a universului, chiar şi dotaţi cu inteligenţă, suntem incapabili de a gândi ceea ce este dincolo de univers.

Citeşte şi:
1. Formarea și evoluția structurii universului. (1) Galaxiile
2. Formarea și evoluția structurii universului. (2) Roiurile de galaxii, vidurile și filamentele galactice
3. Formarea și evoluția structurii universului. (3) Istoria evoluției universului, pe scurt