compusi organiciPartea a treia a seriei „De la Big Bang până în zilele noastre" se opreşte asupra ipotezelor pe care ştiinţa le oferă cu privire la originea vieţii pe Terra, sub forma unui dialog la distanţă între ştiinţă şi creaţionism şi invalidând unele argumente aduse împotriva teoriilor prezentate.

De la Big Bang până în zilele noastre (2)

Partea a treia a seriei video realizate de Peter Hadfield este intitulată "Originea vieţii pe înţelesul tuturor" şi prezintă ipotezele formulate până la acest moment de către oamenii de ştiinţă cu privire la mecanismele în urma cărora viaţa a apărut pe planeta noastră. Aflaţi care erau condiţiile pe Terra cu miliarde de ani în urmă şi care au fost catalizatorii potenţiali ai mecanismelor imaginate şi reproduse în laborator de către cercetători. Urmărind secvenţele video de mai jos veţi putea afla câteva dintre presupunerile şi teoriile pe care ştiinţa le oferă în ceea ce priveşte subiecte cum ar fi :

• cum a apărut ADN-ul?
  • cum a apărut materia vie din materia neînsufleţită?
  • cum au apărut nucleotidele? (ADN-ul este format din lanţuri de polinucleotide. În 1961 cercetătorul Joan Oró obţine adenina - una dintre cele 4 nucleotide din structura ADN-ului - în laborator simulând condiţiile de pe Terra din urmă cu aproape 4 miliarde de ani);
  • cum se formează polinucleotidele? (aflaţi despre proprietăţile de catalizator în formarea polinucleotidelor ale montmorillonitului - o argilă abundentă pe fundul mărilor acum 4 miliarde de ani);
  • apariţia primelor lanţuri de polinucleotide cu capacitate de autoreplicare - moleculele ARN, dar şi despre evoluţia acestora care urmare a adaptării la mediul înconjurător;
  • cum s-a făcut trecerea de la ARN la protocelule, cu ajutorul micelelor - grupuri de lipide care împreună formau un soi de membrană protocelulară;
  • care este una dintre diferenţele principale dintre ADN si ARN? (ADN-ul are nevoie de proteine pentru a se replica);
  • ce sunt proteinele şi aminoacizii şi care sunt ipotezele oamenilor de ştiinţă cu privire la apariţia lor pe Terra?  (experimente cu montmorillonit în urma cărora au fost obţinuti aminoacizi şi polipeptide)

Autorul ţine să sublinieze că în domeniul originii vieţii pe Terra cercetarea este de abia la început, iar teoriile nici pe departe la fel de solide ca în cazul celor existente cu privire la evoluţia vieţii pe Terra, vechi de 150 de ani şi susţinute de dovezi covârşitoare în faţa teoriilor alternative.

Citiţi şi:
Cum a apărut viaţa pe Pământ ?

Citiţi şi despre Experimentul Miller-Urey

De la Big Bang până în zilele noastre (4)

Videoclipurile sunt guvernate de principiile licenţei Creative Commons, putând fi copiate şi distribuite gratuit, cu condiţia menţionării autorului, în scopuri exclusiv necomerciale şi fără modificări. Canalul Youtube al lui Peter Hadfield poate fi accesat la această adresă. Varianta însoţită de subtitrarea în limba română este disponibilă pe canalul Youtube al utilizatorului FluxMagnetic.