dezastruMarele accelerator de hadroni a ajutat la găsirea unei noi particule şi nu a întors lumea pe dos. Însă istoria este plină de experimente ciudate despre care unii oameni au prezis că ar putea aduce sfârşitul lumii. În unele cazuri aceste preziceri chiar s-ar fi putut adeveri.

În acest articol sunt prezentate zece experimente despre care oamenii au crezut – în mod corect sau greşit – că ar putea avea potenţialul de a extermina umanitatea.

10. Săpând gaura de foraj de la Kola

Început în 1970, experimentul ştiinţific sovietic a vrut să foreze cât mai adânc posibil în scoarţa Pământului. Gaura din peninsula Kola avea o adâncime de 12 kilometri în scoarţa Pământului în 1994.

Deşi sovieticii nu l-au întâlnit pe Omul Cârţiţă în timpul săpării, forarea unei găuri adânci în scoarţa Pământului (a cărei grosime variază între 30 şi 50 de kilometri) ar fi putut dezlănţui forţe seismice pe care nimeni nu le-ar putea controla, la fel ca în povestea Doctorului Who, ”Inferno“, ce a avut premiera în acelaşi an.

9. Bomba Tsunami a Noii Zeelande

Cunoscută mai mult pentru conexiunea cu Lumea-de-Mijloc decât pentru folosirea armelor, Noua Zeelandă a făcut experimente cu bombe pentru crearea de valuri tsunami artificiale, între 1944 şi 1945.

Plasând bombe în mod strategic, oamenii de ştiinţă militari implicaţi în proiectul Seal din Noua Zeelandă au crezut că puteau devia energie explozivă prin apă, cauzând valuri tsunami şi mareice. După ce au fost testate mii de astfel de explozii, Noua Zeelandă a încetat experimentele, pentru că oamenii de ştiinţă aveau probleme cu dirijarea energiei explozive pe o direcţie orizontală. Dacă experimentele cu bombe pentru crearea de tsunami din Noua Zeelandă ar fi reuşit, atunci orice persoană cu un echipament exploziv ar fi putut crea cu uşurinţă haos şi moarte.

8. Operaţiunea Cirrus

La sfârşitul anilor 1940, Statele Unite au încercat devierea căii uraganelor prin însămânţarea furtunilor cu gheaţă uscată. După ce oamenii de ştiinţă au revărsat 80 de kilograme de gheaţă uscată într-un uragan ce se deplasa spre estul oceanului Altantic, uraganul a executat o mişcare imprevizibilă - şi-a schimbat direcţia. Acesta a intrat în coliziune cu oraşul Savannah, din statul american Georgia, omorând cel puţin  o persoană şi provocând pagube de peste 200 de milioane de dolari.

Acest experiment de schimbare a vremii i-a condus pe cei din Convenţia de Modificare a Vremii a ONU să interzică experimentele de acest gen pe motivul războiului.

7. Proiectele Mercur şi Vulcan

Între anii 1987 şi 1992, armata rusă a detonat arme nucleare sub pământ, având obiectivul de a tulbura plăcile tectonice şi câmpurile electromagnetice pentru a crea un nou mijloc de luptă, în cadrul proiectului Mercur şi proiectului Vulcan.

Deşi aceste experimente par a fi luate dintr-un film cu James Bond, patru astfel de încercări experimentale chiar au avut loc – până la ”Convenţia de interzicere a folosirii militare sau cu orice alt scop ostil a tehnicilor de modificare a mediului“ ce a avut loc în 1978 şi a interzis experimente de această natură. Dislocarea prelungită a plăcilor tectonice ar putea cauza o serie de cutremure puternice şi ar destabiliza câmpurile electromagnetice, conducând la un număr de consecinţe teoretice neprevăzute.

6. Supergândaci proiectaţi genetic pentru a mânca petrol

La mijlocul anilor 1970, omul de ştiinţă de la  General Electric R&D, Ananda Chakrabarty, a introdus o plasmidă care îi permitea bacteriei  Pseudomonas putida să digere petrol. Chakrabarty a proiectat bacteria sperând că aceasta va fi folosită pentru a curăţa revărsările de petrol. Dar mulţi oameni au fost îngrijoraţi că aceste bacterii ar putea fi cuprinse de amoc, consumând tot ce le vine în cale şi ar putea devansa alte bacterii şi organisme în lupta de supravieţuire pe Pământ. Teoria dominaţiei bacteriilor este un precursor ”verde“ al teoriei organismelor gri şi lipicioase - şi ar putea fi o teorie mai probabilă.

5. Creând o gaură neagră în mod accidental

Înaintea deschiderii acceleratorului de ioni grei relativişti (RHIC) din New York, publicul se temea de idea că aceasta ar putea crea o gaură neagră necontrolabilă în timpul activităţii desfăşurate. Acest lucru a dus la un exces de articole senzaţionale în anul 1999, întrecute de povestea ziarului londonez The Sunday Times, ce avea titlul ”Maşina Big Bang ar putea distruge Pământul.“

Cercetătorii de la  RHIC studiază aspecte ale găurilor negre, dar ei nu au energia necesară pentru a crea o gaură neagră gravitaţională. Dacă sau nu cercetătorii s-au rugat ca totul să fie bine când au început experimentele la RHIC în 2000 nu ne este cunoscut, dar noi tot existăm şi nu suferim de efectele relativistice extreme ale unei călătorii printr-o gaură neagră.

4. Experimentele Statelor Unite pentru a creşte eficienţa ciupercii Magnaporthe grisea

Distrugerile de grâu şi de orez provoacă pagube culturilor mondiale, dar ele sunt rare în ţările din ”Lumea întâi.“ Ciupercile Magnaporthe grisea îşi lasă leziunile pe plante individuale, care pot elibera mii de spori şi contamina o zonă uriaşă în doar o singură noapte. Ciupercile există în peste 80 de ţări, ajungând în Statele Unite în 1996.

În timpul Războiului Rece, Statele Unite au experimentat cu o formă de armă a ciupercii Magnaporthe grisea, care a putut fi răspândită printr-un spray – sau prin bombe. Nu se ştie dacă SUA. au intenţionat să folosească această armă, dar dacă aceste boli ”contagioase“ ale culturilor ar începe să se răspândească în mod necontrolat, două din cele mai importante culturi ale lumii ar fi devastate, cauzând o foamete mondială.

3. Starfish Prime

Detonarea unei arme nucleare în afara câmpului magnetic al planetei nu pare a fi o idee bună, dar Statele Unite au decis să detoneze şase arme nucleare la mare altitudine în anul 1962, în timpul operaţiunii Starfish Prime.

Cum a afectat această explozie nucleară câmpul magnetic al Pământului? Din fericire, câmpul magnetic ”s-a întors“ la locul lui, cauzând un puternic puls electromagnetic ca şi efect secundar. Dar dacă, în schimb, câmpul nostru magnetic ar fi fost schimbat permanent, noi ne-am putea confrunta cu o pierdere a protecţiei faţă de razele cosmice şi de vânturile solare, alături de cutremure masive declanşate de deplasarea continentelor.

2. Declanşând ciuma

Ciuma a fost responsabilă pentru uciderea a 60% din populaţia Europei în secolul 14 – iar apoi, Institutul Biologic Sovietic a reuşit să o transforme într-o armă la sfârşitul anilor 1980. După căderea Zidului Berlinului, directorul programului, Vladimir Pasechnik, a făcut publică cercetarea sa, ce includea pregătiri militare de a încărca focoase cu o versiune a morţii negre. Pentru a controla ciuma, programul sovietic a închis agentul bacterian sub formă de pudră, Yersinia pestis, într-o capsulă de polimer.

1. Testul nuclear Trinity

În zilele dinaintea detonării primei bombe nucleare, oamenii de ştiinţă din proiectul Manhattan au dezbătut ce s-ar putea întâmpla după detonare, iar câţiva dintre ei credeau că bomba nu avea să explodeze deloc.

Totuşi, Enrico Fermi a sugerat că detonarea bombei ar putea crea o reacţie în lanţ ce ar duce la cuprinderea atmosferei Pământului în flăcări şi ar ucide aproape toată viaţa de pe planetă. Este îngrijorător să realizăm că oamenii de ştiinţă ar merge mai departe, în ciuda afirmaţiilor unui câştigător al premiului Nobel – dar spre norocul nostru, ipotezele lui Fermi au fost greşite.

Traducere după 10-science-experiments-that-could-have-destroyed-the-world de către Andreea Dogaru.