Unde gravitaționale - emise în urma coliziunii a două găuri super-masive (concepție artist).
C
redit: Aurore Simonnet for the NANOGrav Collaboration

După ce în 2015 cercetătorii de la Caltech, MIT și LIGO Scientific Collaboration au detectat pentru prima oară unde gravitaționale (rezultatul coliziunii a două găuri negre), una dintre predicțiile teoriei generale a relativității a lui Albert Einstein, recent patru echipe separate de cercetători (din SUA, Europa, Australia și China) au anunțat că dețin date solide cu privire la existența unor unde gravitaționale de dimensiuni galactice, care afectează dinamica structurii spațiu-timp a universului.

Ca de obicei, presa a prezentat subiectul într-o natură senzaționalistă, fără mare legătură cu descoperirea în sine. Deși informațiile privind aceste tipuri de unde gravitaționale sunt importante, suntem încă departe de momentul în care putem spune că trebuie să ne schimbăm teoria privind nașterea universului ori că progresele făcute modifică / cimentează anumite aspecte privind apariția universului în mod fundamental și definitiv.

Undele gravitaţionale reprezintă vibrații ale continuului spaţiu-timp, generate de corpuri masive aflate în accelerare. Conform relativităţii generale, gravitaţia se manifestă prin curbarea structurii spaţiu-timpului de către masă/ energie. Mişcarea obiectelor masive prin spaţiu-timp perturbă structura acestuia, generând un semnal care se propagă ca o perturbaţie a structurii spaţiu-timpului: undele gravitaţionale.

Dacă în 2015 undele gravitaționale au fost identificate cu ajutorul a două detectoare (interferometre) localizate în Louisiana și statul Washington/ SUA, undele gravitaționale gigantice care au făcut obiectul anunțului recent al astronomilor au fost detectate pe baza unor pulsari „milisecundă” (rămășite stelare ale unor supernove care se rotesc extrem de rapid), comparând semnalele captate de la zeci de astfel de corpuri cosmice.

Cum undele gravitaționale modifică structura spațiu-timpului, asta înseamnă că modifică și timpul necesar fotonilor emiși de pulsari să ajungă la noi. Cercetătorii au colectat și corelat semnalele de la pulsari vreme de zeci de ani, pentru a ajunge la concluzia menționată cu privire la undele gravitaționale gigantice.

Cea mai plauzibilă explicație pentru undele gravitaționale nou-descoperite (denumite în literatura de specialitate și „fundalul de unde gravitaționale” sau „fundalul stocastic”, având la bază conceptele din engleză: „gravitational wave background” și „stochastic background”) este aceea că ar fi produse de perechi de găuri negre super-masive, care orbitează una în jurul celeilalte în centrul unor galaxii îndepărtate.