Amenințarea pentru sănătatea publică reprezentată de rezistența antimicrobiană rămâne una uriașă la nivel global. Aproximativ 1,3 milioane de persoane din întreaga lume au murit în mod direct din cauza rezistenței antimicrobiene în 2019, potrivit unei analize din 2022. Acum, informează 360medical.ro, oamenii de știință spun că au dezvoltat un nou tip de antibiotic pentru a trata bacteriile rezistente la majoritatea antibioticelor actuale și care ucid un procent mare de persoane cu o infecție invazivă.

Acinetobacter baumannii este o bacterie ce determină frecvent infecţii nosocomiale, cel mai comun situs de infecţie şi colonizare fiind tractul respirator inferior. Bacteria poate provoca infecții grave la nivelul plămânilor, al tractului urinar și al sângelui, potrivit Centrelor pentru controlul și prevenirea bolilor (CDC) din Statele Unite.

Aceasta este rezistentă la o clasă de antibiotice cu spectru larg de acțiune, numite carbapeneme.

Acinetobacter baumannii rezistent la carbapenem, cunoscut și sub numele de CRAB, se află în fruntea listei Organizației Mondiale a Sănătății a „agenților patogeni prioritari critici” rezistenți la antibiotice, publicate în 2017.

În Statele Unite, bacteria a provocat aproximativ 8.500 de infecții la pacienții spitalizați și 700 de decese în acel an, potrivit celor mai recente date ale CDC.

CRAB reprezintă aproximativ 2% din infecțiile depistate în spitalele din Statele Unite. Este mai frecventă în Asia și în Orientul Mijlociu și cauzează până la 20% din infecțiile din unitățile de terapie intensivă din întreaga lume.

Bacteria prosperă în medii clinice precum spitalele și căminele de bătrâni. Persoanele cu cel mai mare risc de infecții sunt cele care au un cateter, care sunt conectate la un ventilator sau care au răni deschise în urma unei intervenții chirurgicale.

Agentul patogen este atât de dificil de eliminat, încât Administrația americană pentru Alimente și Medicamente (FDA) nu a mai aprobat o nouă clasă de antibiotice pentru a-l trata de mai bine de 50 de ani, notează cercetătorii în studiul lor, publicat pe 3 ianuarie, în revista Nature.

Însă cercetătorii de la Universitatea Harvard și de la compania elvețiană de îngrijire a sănătății Hoffmann-La Roche spun că noul antibiotic, zosurabalpin, poate ucide eficient Acinetobacter baumannii.

Antibioticul face parte dintr-o nouă clasă chimică și are o metodă unică de acțiune, spune unul dintre cercetători, dr. Kenneth Bradley, șeful global al descoperirii bolilor infecțioase la Roche Pharma Cercetare și dezvoltare timpurie.

„Aceasta este o abordare nouă, atât în ceea ce privește compusul în sine, dar și mecanismul prin care ucide bacteriile”, a spus el.

Acinetobacter baumannii este o bacterie gram-negativă, ceea ce înseamnă că este protejată de membrane interne și externe, ceea ce o face dificil de tratat.

Scopul cercetării a fost de a identifica și de a pune la punct o moleculă care să poată traversa membranele duble și să ucidă bacteria.

„Aceste două membrane creează o barieră formidabilă, foarte greu de pătruns, pentru intrarea unor molecule precum antibioticele”, explică dr. Bradley.

Cercetătorii au început dezvoltarea antibioticului prin examinarea a aproximativ 45.000 de molecule mici de antibiotice numite peptide macrociclice legate și identificarea celor care ar putea inhiba creșterea diferitelor tipuri de bacterii.

După ani de îmbunătățire a potenței și siguranței unui număr mai mic de compuși, cercetătorii au ajuns la o moleculă modificată.

Noul antibiotic inhibă creșterea Acinetobacter baumannii prin împiedicarea deplasării moleculelor mari numite lipopolizaharide către membrana externă, unde sunt necesare pentru a menține integritatea membranei.

Asta face ca moleculele să se acumuleze în interiorul celulei bacteriene. Nivelurile din interiorul celulei devin atât de toxice încât celula moare.

Noul antibiotic a fost eficient împotriva a mai mult de 100 de mostre clinice CRAB care au fost testate, potrivit cercetării.

Acesta a redus considerabil nivelurile de bacterii la șoarecii cu pneumonie indusă de CRAB, spun cercetătorii. De asemenea, a prevenit moartea șoarecilor cu septicemie provocată de bacterie.

„Descoperirea medicamentelor care vizează bacteriile gram-negative dăunătoare este o provocare de lungă durată din cauza dificultăților de a face ca moleculele să traverseze membranele bacteriene pentru a ajunge la țintele din citoplasmă”, scriu cercetătorii.

„Compușii de succes trebuie de obicei să posede o anumită combinație de caracteristici chimice”.

Noul antibiotic se află în prezent în faza 1 a studiilor clinice pentru a evalua siguranța, tolerabilitatea și farmacologia moleculei la om, potrivit autorilor studiului.

Amenințarea pentru sănătatea publică reprezentată de rezistența antimicrobiană rămâne una uriașă la nivel global, din cauza lipsei de tratamente eficiente, spune dr. Michael Lobritz, șeful global pentru boli infecțioase la Roche Pharma Cercetare și dezvoltare, care a participat, de asemenea, la cercetare.

Rezistența antimicrobiană apare atunci când germeni precum bacteriile și ciupercile (infecțiile fungice) evoluează suficient de mult încât să poată supraviețui întâlnirilor cu medicamentele concepute pentru a le distruge.

Aproximativ 1,3 milioane de persoane din întreaga lume au murit direct din cauza rezistenței antimicrobiene în 2019, potrivit unei analize din 2022 publicată în revista Lancet.

Prin comparație, HIV/SIDA și malaria au provocat 860.000 și, respectiv, 640.000 de decese în acel an.

În Statele Unite, există peste 2,8 milioane de infecții rezistente la antimicrobiene în fiecare an. Mai mult de 35.000 de persoane mor din această cauză, potrivit raportului CDC din 2019 amenințarea rezistenței la antibiotice.

În ultimele decenii, au fost dezvoltate mai multe antibiotice pentru a trata infecțiile gram-pozitive, care sunt de obicei mai puțin dăunătoare și mai puțin rezistente la antibiotice decât bacteriile gram-negative, potrivit cercetătorilor.

Chiar dacă este nevoie de mai multe cercetări și noul antibiotic este încă la ani distanță de utilizarea clinică, reușita este extrem de promițătoare, spun specialiștii.

Cercetătorii spun că abordarea folosită pentru a inhiba creșterea Acinetobacter ar putea fi de ajutor în cazul altor bacterii greu de tratat, precum E. coli.

„Antibioticul funcționează prin blocarea creării sau formării acestei membrane exterioare”, spune dr. Bradley, adăugând că acest proces este împărtășit de toate bacteriile Gram-negative.

Prin înțelegerea biologiei din spatele acestui proces, cercetătorii pot învăța cum să inhibe creșterea altor bacterii folosind diferite molecule modificate, spune el.

Singurul dezavantaj, notează cercetătorii, este că molecula modificată va funcționa doar împotriva bacteriilor specifice pe care este concepută să le ucidă.

Cu toate acestea, echipa speră că această metodă de modificare a moleculelor pentru a viza o anumită bacterie ar putea fi mai bună pentru sănătatea generală a populației, deoarece se știe că multe antibiotice cu spectru larg ucid bacteriile bune, în special în intestin și pe piele.

„Timp de decenii, am fost obsedați de crearea sau descoperirea unor antibiotice cu spectru larg care ucid totul”, spune dr. César de la Fuente, profesor asistent prezidențial la Universitatea din Pennsylvania.

„De ce să nu încercăm să venim cu antibiotice specifice, mai țintite, care să vizeze doar agentul patogen care provoacă infecția?”, a comentat el această reușită.

Articol preluat de pe 360medical.ro, cu acordul editorului.
Credit imagine: Pexels