Balaurul bondocUn nou dinozaur prădător, denumit Balaurul bondoc, a fost descoperit în România. Descoperirea a fost publicată în prestigioasa publicaţie Proceedings of the National Academy of Sciences pe 31 august 2010 de către o echipă de cercetători români şi americani.

Autorii studiului sunt Zoltán Csiki (Facultatea de Geologie şi Geofizică, Universitatea Bucureşti) , Mátyás Vremir (Departamentul de Ştiinţe Naturale, Societatea Muzeului Ardelean) , Stephen L. Brusatte (cercetător la Universitatea Columbia din New York) şi Mark A. Norell (directorul departamentului de paleontologie al Muzeului american de istorie naturală de la New York). Noua specie de dinozaur a fost descoperită în apropiere de Sebeş, judeţul Alba.

Dinozaurul biped a fost denumit „balaurul bondoc" pentru că avea un corp robust, scheletul compact, iar oasele erau sudate între ele. Fosilele au fost găsite de Zoltán Csiki.

În comunicatul de presă prin care se anunţă descoperirea, paleontologul Zoltan Csiki, de la Universitatea Bucureşti a afirmat că "Balaurul poate fi unul dintre cei mai mari prădători din ecosistem". Balaurul bondoc este primul dinozaur carnivor care a trăit în ultimele 60 de milioane de ani ale erei dinozaurilor care a fost descris până acum. Dinozaurul are două gheare, pene şi este considerat o nouă specie de Velociraptor. Era lung de aproximativ 2 metri, iar membrele erau scurte şi groase.

Dinozaurul Balaurul Bondoc

Rămăşiţele dinozaurului Balaurul bondoc

În timpul în care Balaurul bondoc trăia, nivelul oceanelor pe Terra era foarte ridicat, cea mai mare parte a Europei fiind sub apă; România era o insulă.

Rămăşiţele dinozaurului sunt cunoscute cercetătorilor români de mai bine de 10 ani, dar, din cauza morfologiei neobişnuite, aceştia nu au ştiut până de curând cum să "asambleze" resturile identificate pentru a reconstitui corpul animalului.

Scheletul Balaurului bondoc va fi inclus în colecţia de paleontologie a Societăţii Muzeului Ardelean din Cluj-Napoca, unde va putea fi văzut de către publicul interesat.

pnas.org/content/107/35/15357