Craig VenterBiologul J.Craig Venter, cercetătorul care terminat primul cursa descifrării genomului uman, a anunţat pe 20 mai că împreuna cu echipa sa de specialişti a reuşit crearea unei celule controlate de un genom sintetic. Venter şi echipa sa au relizat sinteza unui genom bacterial - folosind 1000 de bucăţi de ADN comandate companiei Blue Heron, firmă specializată în sinteza ADN.

Secvenţele ADN au fost asamblate într-un genom complet, funcţional, care a fost inserat într-o celulă-recipient. Venter a afirmat că noua celulă (care după introducerea genomului artificial a început procesul de replicare, "ascultând" indicaţiile ADN-ului artificial) este "prima specie de pe planetă al cărei părinte este un computer".

De asemenea, savantul mai spune că succesul echipei sale reprezintă un pas important spre realizarea complet artificială a unor microbi în stare să producă, de pildă, antibiotice ori biocombustibili. În acest sens, al realizării biocombustibililor, compania Exxon are un contract în valoare de 600 de milioane de dolari cu firma lui Venter, Synthetic Genomics, pentru obţinerea biocombustibilului din alge. Venter se străduieşte să producă genomul algelor pentru a putea apoi veni cu modificări ale acestuia, în acest fel sperând să crească productivitatea de biocombustibil.

Pe de-o parte, este corect să spunem că realizarea lui Venter şi a echipei sale nu înseamnă, aşa cum unele ziare au difuzat informaţia, crearea artificială a vieţii. În fapt, Venter a folosit genomul unei bacterii, l-a copiat, i-a adus unele modificări, l-a realizat în laborator şi l-a introdus în alt tip de bacterie, al cărei genom original a fost eliminat.

Pe de altă parte, reuşita deschide drumul către noi frontiere ale ştiinţei. Vom putea, de exemplu să readucem la viaţă specii dispărute al căror ADN este cunoscut? Va putea fi recreat omul de Neandertal? Va putea fi recreat mamutul? Dar dinozaurii ori diavolul tasmanian?

Sursa:
vancouversun.com/technology/Creating+synthetic+life+powerful+dangerous+tool/