credit: J. Skowron / OGLE / Astronomical Observatory, University of Warsaw

O echipă de cercetători de la Universitatea din Varșovia a creat cel mai precis model 3-D al galaxiei Calea Lactee de până acum. În articolul publicat în revista Science, aceştia explică modul în care au folosit măsurători ale unui grup special de stele variabile (cefeide) pentru a crea harta galaxiei.

Majoritatea oamenilor își imaginează Calea Lactee ca o spirală plană - acest lucru este arătat în manualele şcolare de ani buni. Cu toate acestea, oamenii de știință au descoperit recent că galaxia noastră nu este deloc plană.

Pentru a crea noua hartă galactică, cercetătorii au folosit date de la Optical Gravitational Lensing Experiment - un proiect ştiinţific de supraveghere a cerului care se derulează de către Universitatea din Varșovia. Mai exact, cercetătorii au dorit date despre cefeide, care sunt un tip unic de stea cu lumină variabilă (cum a fost Steaua Polară până în 1994, când strălucirea acesteia a devenit stabilă). Aceste stele sunt  utile cercetătorilor, deoarece pulsează regulat. Adevărata lor luminozitate poate fi calculată și comparată cu luminozitatea lor, așa cum se vede pe Pământ; acest lucru permite măsurarea foarte precisă a distanței la care se află acestea.

Harta cefeidelor. Stelele bătrâne (roșu) au 400 milioane de ani, iar cele mai tinere (albastru) au 30 de milioane de ani.
Credit: J. Skowron / OGLE / Astronomical Observatory, University of Warsaw

Colectând date de la 2.431 de cefeide (colectate pe parcursul a șase ani) și așezându-le pe o hartă, cercetătorii au putut produce o reprezentare în 3D a Căii Lactee. Modelul pe care l-au creat este primul construit folosind măsurători directe ale distanțelor stelelor, fiind astfel cel mai precis până acum.

Cefeidele din Calea Lactee pe harta galaxiei.
Credit: Plot by J. Skowron / OGLE, the Milky Way panorama by Serge Brunier

Studiind modelul 3D pe care l-au creat, cercetătorii au putut vedea că, în fapt, Calea Lactee nu este plată. De asemenea, ei au putut vedea că devine mai puțin plată, cu cât este mai departe de Soare.

Aceştia au remarcat, de asemenea, că cefeidele sunt grupate, ceea ce sugerează că s-au format în același timp sau aproape. De asemenea, cercetătorii sugerează că deformarea a fost probabil cauzată de interacțiunile cu alte galaxii, materia întunecată sau gazele intergalactice.

Sursa: A 3-D model of the Milky Way Galaxy using data from Cepheids