De la inventarea telescopului în anul 1608, omenirea a adunat informaţii despre Cosmosul nostru local. După cum se dovedeşte, nu am fost singurii. Copacii fac acelaşi lucru de milenii. Un grup de fizicieni conduşi de Fusa Miyake, absolventă a Universităţii Nagoya, a început să folosească informaţiile stocate în vechi cedri japonezi ca să aibă acces la cele mai vechi "înregistrări contabile" la primă mână referitoare la Universul nostru local.

Ei au descoperit, ascunse în inelele arborilor, dovezi clare ale unor evenimente de o energie surprinzător de mare - posibil supernove sau protuberanţe solare - care au avut loc cu mai mult de 1200 de ani în urmă.

Pe insula japoneză Yakushima, arborii trăiesc în mod obişnuit cel puţin o mie de ani, mergându-le bine pe un substrat slab hrănitor, din granit - echivalentul pentru copaci al unei diete sărace în carbohidraţi - care favorizează o rată de creştere lentă. Miyake şi echipa ei au examinat mostre din miezul trunchiurilor a doi arbori de pe această mică insulă.

Întorşi la Universitatea Nagoya, ei au studiat numărul şi grosimea inelelor copacilor, nu numai pentru a stabili vârsta lor, dar şi pentru a aduna informaţii despre atmosfera pe care au respirat-o.

Când radiaţie de înaltă energie pătrunde din spaţiu în atmosfera superioară a Pământului, ea interacţionează cu moleculele atmosferice întâlnite în cale pentru a produce izotopi carbon 14. Deoarece arborii sunt ferm conectaţi la ciclul carbonului prin fotosinteză al Pământului, carbonul 14 se fixează în fiecare inel al arborilor, creând o înregistrare anuală, gravată în trunchiul copacului, a nivelului mediu de carbon 14 din atmosfera Pământului.

Miyake şi colegii ei au motive temeinice să se concentreze pe inelele corespunzătoare anului 775 AD. Un proiect anterior numit IntCal, care foloseşte înregistrările nivelurilor de carbon 14 din inelele arborilor pentru a calibra datarea cu carbon 14, a observat o creştere notabilă a acestor niveluri spre sfârşitul secolului 8.

Semnalul pe care echipa lui Miyake l-a descoperit a fost mult mai puternic decât orice s-a observat în timpuri recente, indicând că Pământul a fost bombardat cu o radiaţie extrem de intensă. Inelele au arătat că, în cursul unui an, nivelul atmosferic al carbonului 14 a crescut cu 1,2 procente, adică de 20 de ori mai mult decât variaţia normală.

Acest flux masiv de radiaţie poate să fi fost cauzat de o supernovă, de o explozie de radiaţie gama de la un eveniment galactic extrem de rar ca ciocnirea a doua stele neutronice sau de o superprotuberanţă solară cu mărimea de cel puţin 10 ori mai mare decât cea mai mare protuberanţă observată vreodată.

Folosind cunoştinţele lor despre Pământ, biologie şi astronomie, echipa lui Miyake a descoperit o armă fumegândă, ca într-o nuvelă poliţistă la scară cosmică. Tot ce mai rămâne de făcut este să identificăm cine a tras cu ea.

Traducere de Marian Stănică după the-worlds-oldest-astronomers cu acordul editorului