Planck si TerraPrimele date cosmologice primite de la satelitul Planck, lansat în mai 2009 de către Agenţia Spaţială Europeană (ESA), scot la iveală un Univers mai bătrân, alcătuit din mai multă materie şi mai puţină energie întunecată decât se credea iniţial.

Oamenii de ştiinţă care conduc proiectul Planck au publicat în luna martie cea mai detaliată hartă a radiaţiei remanente după Big Bang realizată până în prezent. Conform acestei hărţi Universul este mai bătrân cu cca. 100 de milioane de ani, se extinde cu o viteză mai mică şi are mai puţină energie întunecată, dar mai multă materie – atât „normală”, cât şi întunecată – decât se ştia până acum.

„Harta Planck este cea mai exactă hartă realizată vreodată”, spune Paul Hertz director al departamentului astrofizică din cadrul NASA, care a participat la misiunea condusă de Agenţia Spaţială Europeană. “Este ca şi cum am fi trecut de la televiziunea standard la televiziunea HD”.

Harta indică geografia radiaţiei cosmice de fond, adică lumina emisă pe când se formau primii atomi şi Universul număra cca. 370.000 de ani. În ultimele 15 luni şi jumătate Planck a scanat întreg cerul vizibil realizând cele mai precise măsurători de până acum referitoare la modul în care arăta pe atunci Universul. Aceste măsurători sunt importante pentru mai multe domenii ale fizicii particulelor elementare şi cosmologiei.

Harta arată că materia întunecată reprezintă cca. 26,8 % din Univers, în creştere faţă de valoarea măsurată anterior - de 24%, în timp ce materia normală atinge un procent de 4,9%, iar nu de 4,6%. Rezultatele mai indică şi faptul că energia întunecată alcătuieşte 68,3% din Univers, iar nu 71,4%, cât se estima înainte.

Planck CMB
Această hartă, generată pe baza datelor colectate de satelitul Planck, înfăţişează cea mai veche lumină emisă în Univers şi ne indică felul în care arăta acesta acum 13,8 miliarde de ani.
Credit imagini: ESA şi Colaborarea Planck

Datele furnizate de Planck divulgă o vârstă a Universului de 13,8 miliarde de ani şi o rată a expansiunii de cca. 67,15 km pe secundă pe megaparsec (un megaparsec = cca. 3 milioane de ani-lumină). Astfel, Universul este cu 100 de milioane de ani mai bătrân decât se ştia înainte, iar rata de expansiune are o valoare mai mică decât cea măsurată anterior cu ajutorul datele primite de la telescoapele spaţiale.

În plus, harta sugerează o distribuţie aparent aleatorie a materiei de-a lungul Universului, ceea ce indică faptul că în epoca “inflaţionistă”, atunci când Universul se extindea la viteză maximă, guvernau procesele întâmplătoare. Acest fapt discreditează teoriile complexe referitoare la inflaţie şi susţine teoriile mai simple.

“Chiar dacă imaginea globală oferită de Planck corespunde cu modelele noastre cosmologice, bogăţia de detalii este uluitoare”, spune Marc Kamionkowski, profesor de fizică şi astronomie de la Universitatea Johns Hopkins care nu a participat la acest proiect. “Fizicienii şi cosmologii teoreticieni nu vor putea să doarmă noaptea liniştiţi o bună bucată de timp gândindu-se la aceste rezultate”.

Planck continuă şi la ora actuală să analizeze cerul, căci rezultatele complete ale misiunii vor fi publicate abia în 2014. Datele finale vor avea probabil implicaţii asupra unor domenii din fizica particulelor şi cosmologie, inclusiv asupra numărului de specii neutrino din Univers. Cu alte cuvinte: rămâneţi pe recepţie!

Traducere de Brânduşa Băcilă după planck-reveals-new-insight-into-universe, cu acordul editorului.