BoomCeva s-a întâmplat pe Jupiter. Pe 10 septembrie, într-o dimineaţă de luni, la ora 11:35:30 UTC, astronomii amatori au surprins un scurt, dar puternic flash luminos în zonele superioare ale atmosferei înnorate a planetei Jupiter. Detalii, în cele ce urmează.

Dacă s-ar lua în calcul observaţiile din trecut, ar fi posibil ca Jupiter să fi făcut faţă unui important eveniment de impact. Iar în cazul acesta, gigantul gazos e posibil să fi salvat Pământul de la o coliziune cosmică devastatoare.

Se crede că prima menţiune a aşa-zisului ”flash de impact“ i-a aparţinut astronomului amator Dan Petersen, care şi-a descris descoperirea într-o postare pe site-ul CloudyNights.com:

În dimineaţa aceasta (10/9/2012), la orele 11:35:30 UTC, am observat o explozie albă şi strălucitoare ce a durat două secunde, chiar în interiorul arcului de est al lui Jupiter, localizat la longitudine 1 = 335 şi latitudine = + 12 grade nord, în interiorul limitei sudice a NEB (Centura Ecuatorială Nordică a planetei). Această licărire a părut a avea 160 de kilometri în diametru. Am folosit telescopul meu GPS Meade 12 LX200 şi un binoclu funcţionând la 400X pentru observaţie, iar vizibilitatea era destul de bună la momentul respectiv.

Astronomul amator George Hall se întâmpla chiar să filmeze planeta Jupiter când a avut loc flash-ul. Pe site-ul său, Hall scrie că a văzut din întâmplare postarea de pe forum al lui Peterson şi a decis să examineze filmele pe care le realizase mai devreme, în dimineaţa trecută. Imaginea de mai jos reprezintă un print screen de pe filmul lui. De asemenea, mai jos se poate vedea şi un videoclip cu impactul.

Impactul

”Va trebui să aşteptăm să vedem dacă o pată întunecată apare în interiorul regiunilor sudice ale NEB în următoarele zile,“ scrie Peterson pe forum. Aceste pete, conform site-ului Cosmic Log al lui Alan Boyle, ar fi un ”semn sigur“ că un asteroid sau o cometă au fost atrase de puternica forţă gravitaţională a planetei. Dar ceea ce m-a surprins este că, după spusele lui Boyle, Jupiter se poate să fi salvat Terra – sau altă planetă – de acest impact. Aceasta este a treia dată începând din 2009 când astronomii amatori sunt martorii unei licăriri, corespunzătoare cu un impact pe Jupiter. Masivul gigant gazos, care exercită o remarcabilă atracţie gravitaţională, poate fi asociat cu ţapul ispăşitor cosmic din sistemul nostru solar, el protejând în mod regulat planetele interioare ca Pământul de potenţiale coliziuni. (în original whipping boy - un băiat desemnat în Anglia medievală unui tânăr prinţ, care era pedepsit dacă prinţul se comporta greşit ori nu trata şcoala în mod corespunzător. Aceşti băieţi erau de condiţie socială respectabilă şi creşteau de mici alături de prinţi, fiind persoanele potrivite pentru a încasa corecţiile pe care fiii regilor de viţă divină nu le-ar fi putut încasa de la, de pildă, meditatorii lor - n.tr.). Boyle scrie:

Impacturile de pe Jupiter sunt de mare interes pentru astronomi, fie amatori sau profesionişti, pentru că ele fac parte din jocul de biliard orbital ce a dat formă sistemului nostru solar. În unele cazuri, intrusul cosmic este distrus cu mult înainte de a afecta în mod vizibil norii superiori ai lui Jupiter. Dar în situaţii mai serioase, obiectul se rupe în bucăţi mici şi lasă pete negre în atmosfera planetei. Cel mai notabil  astfel de eveniment din istoria recentă este cazul cometei Shoemaker Levy-9 care a intrat în coliziune cu Jupiter în 1994.

Lăsând ştiinţa planetară deoparte, apare un motiv de uşurare: astronomii suspectează că atracţia gravitaţională a giganticului Jupiter are rolul de scut cosmic, împiedicând corpurile cereşti să lovească planeta noastră, fapt ce ar avea efecte cataclismice. Unii oameni de ştiinţă chiar afirmă că fără Jupiter, viaţa pe Pământ nu ar avea prea multe şanse.

Pare destul de crunt, nu-i aşa? Boyle este de părere că noi nu vom şti cât de puternic a fost impactul obiectului până când astronomii nu vor analiza norii vizibili ai lui Jupiter după toată această întâmplare; iar pentru acum, haideţi să ne bucurăm că acest flash luminos a avut loc pe Jupiter, şi nu pe Terra.

Traducere realizată de Andreea Dogaru după jupiter-may-have-just-saved-earth-from-a-devastating-impact-event.