Eveniment detectat de IceCube - reprezentare grafica În 2011 se va încheia în Antarctica construcţia celui mai mare telescop din lume, în valoare de 271 milioane de dolari. Telescopul va fi mai înalt decât Empire State Building din New York şi poartă numele de IceCube Neutrino Observatory.

Sponsorizat de National Science Foundation, telescopul IceCube a fost proiectat de ingineri şi cercetători de la Universitatea Wisconsin, iar scopul proiectului este de a studia atât stelele cât şi adâncurile Pământului.

Telescopul va fi instalat în gheaţa din apropierea Polului Sud, urmând să fie folosit pentru descoperirea neutrinilor, cele mai mici particule subatomice cunoscute, care călătoresc la viteze apropiate de viteza luminii. Proprietatea specifică a neutrinilor este interacţiunea lor deosebit de slabă cu materia, detectarea acestora fiind extrem de dificilă. Neutrinii sunt la fel de răspândiţi în Univers ca şi fotonii şi sunt creaţi în dezintegrarea beta, captura electronilor şi cea a miuonilor, la dezintegrarea particulelor elementare. Neutrinii sunt atât de mici încât pot trece prin materie solidă fără a se ciocni de atomi.

Citiţi povestea particulei neutrino în articolul "Neutrino - particula fantomă"

Similar predecesorului său, AMANDA (the Antarctic Muon And Neutrino Detector Array), telescopul IceCube va fi echipat cu circa 5000 de module digitale optice, îngropate în gheaţă la adâncimi de 1.4-2.5 km. Modulele vor transmite date timp de 25 de ani.

IceCube în 5 minute - o prezentare video de pe blogul dedicat telescopului (en)

Construirea telescopului este posibilă în timpul verii antarctice, din noiembrie până în februarie, când lumina permanentă permite forajul timp de 24 de ore. Gheaţa din Antarctica s-a dovedit a fi cel mai bun mediu pentru detectarea neutrinilor, deoarece este pură, transparentă şi fără radioactivitate. Îngheţat la Polul Sud, IceCube va fi cel mai mare şi cel mai durabil detector de particule.

Mai multe detalii despre IceCube puteţi afla accesând site-ul IceCube Neutrino Observatory.