Jason PettaUnul dintre obstacolele majore în calea dezvoltării unui computer complet nou, radical diferit de cele pe care le folosim în prezent - computerul cuantic, şi anume găsirea unor metode de a manipula electroni individuali, se pare că tocmai a fost depăşit.

Un profesor asistent la Catedra de fizică a Universităţii Princeton, pe numele său Jason Petta (foto stânga) a reuşit să pună în practică o metodă de a altera proprietăţile unui electron, şi asta fără a modifica deloc trilioanele de fraţi gemeni ai acestuia din imediata sa vecinătate. Este o realizare extrem de importantă despre care în prezent se consideră că este un pas esenţial spre viitoarea dezvoltare a unor computere super-rapide capabile să proceseze şi să stocheze cantităţi practic nelimitate de informaţie.

Metoda are la bază un procedeu de captură a unuia sau doi electroni în aşa-zişi corali microscopici creaţi prin aplicarea unui voltaj unor electrozi miniaturali.

Descoperirea lui Petta este publicată în numărul din 5 februarie al revistei Science, îi are drept coautori pe Art Gossard şi Hong Lu de la Universitatea Santa Barbara, California, şi descrie modalitatea în care electronii capturaţi de aceşti aşa-numiţi "corali" dau naştere qubiţilor, echivalentul cuantic al unităţilor de bază de stocare a informaţiei digitale - biţii.

Sursa: AICI.