Kandinsky. Compozitia VIIAnalizarea unei imagini pentru a afla care aspecte ale sale evocă un anumit sentiment, le-ar putea permite computerelor să creeze artă care să conţină toate elementele capabile să producă o stare emoţională. În continuare, despre rezultatele unui studiu pe această temă.

 

 

 

Extaz. Bucurie. Tristeţe. Disperare. Liniile impetuoase şi blocurile de culoare din arta abstractă ne fac să reacţionăm emoţional în moduri pe care de fapt nu le înţelegem. Acum computerele s-au pus pe treabă, iar rezultatele ar putea adăuga o nouă dimensiune ciudatei lumi a creativităţii artificiale.

Pionierul picturii abstracte, pictorul Wassily Kandinsky, sugera că efectele emoţionale ale artei abstracte sunt ”determinate în mod obiectiv de caracteristicile culorilor şi de interacţiunea acestora”. Dacă acest lucru este adevărat, înseamnă că şi  o maşinărie a prezentului ar putea fi capabilă să producă aceste emoţii.

Se pare că acest lucru este posibil. O echipă condusă de Nicu Sebe de la Universitatea Trento din Italia, a folosit computerele pentru a analiza 500 de picturi abstracte de la Muzeele de Artă Modernă şi Contemporană din Treto şi Rovereto. Sistemul a măsurat felul în care culoarea este distribuită în fiecare lucrare, precum şi apariţia diferitelor forme sau contururi.  Utilizând date despre cum au reacţionat 100 de oameni la aceste picturi, sistemul a dedus apoi care a fost impactul emoţional  produs de elementele respective.  De exemplu, negrul sau suprafeţele ţepoase ale formelor au avut tendinţa să rezoneze cu partea sumbră a spectrului emoţional, în timp ce caracteristicile luminoase şi trăsăturile netede au corespuns cu starea de bine.

Pentru a testa sistemul, echipa de cercetători a a scanat şi alte opere de artă, cerându-i să prevadă reacţia tipică emoţională a privitorului pe o scară de la extrem negativ la extrem pozitiv. Aproape 80% din timpul testării, sistemul a oferit un scor care s-a potrivit cu media răspunsurilor a 100 de privitori voluntari. Studiul a fost prezentat la sfârşitul lui octombrie în cadrul Conferinţei  Multimedia ACM, de la Nara, Japonia.



James Wang de la Universitatea  Penn State, Pennsilvania, a declarat că studiul deschide calea spre folosirea datelor emoţionale în crearea unei arte artificiale avansate. El a prezentat la această conferinţă un sistem similar care poate prevedea care sunt emoţiile pe care le-ar putea trezi o anumită imagine.

Wang şi-a pus la punct sistemul folosind o serie de fotografii care fuseseră deja testate pe privitori, pentru a putea stabili reacţia emoţională tipică – de exemplu dezgust, entuziasm, mânie, bucurie.  Sistemul a analizat fotografiile din punctul de vedere al formelor şi al complexităţii şi astfel a învăţat cum se pot asocia aceste trăsături cu anumite emoţii.

Simon Colton de la Imperial College, Londra, care studiază intersectarea creativităţii cu computerizarea, este de părere că un astfel de proiect  ar putea să îi fie de folos pentru îmbunătăţirea operei  sale de cercetare - artistul cu inteligenţă artificială (AI), numit Pictorul Nebun, deoarece oferă posibilitatea adăugării unei dimensiuni emoţionale ”creaţiilor”  acestuia.

Datorită abilităţii sale de a recunoaşte care aspecte ale unei imagini pot provoca emoţii, Colton este de părere că Pictorul Nebun şi-ar putea alege o temă de bază pentru o lucrare, scanând de pe internet imagini puternic emoţionale şi apoi folosind rezultatele obţinute ca inspiraţie pentru o serie de lucrări. Sistemul are capacitatea de a-şi analiza propriile creaţii în vederea selecţionării piesei celei mai emoţionante.

Colton afirmă că arta generată de computer ”ar putea realiza lucruri pe care nimeni nu este capabil să le facă”, cum ar fi recoltarea mostrelor fiecărui tweet de pe Twitter pentru inspiraţie. Creativitatea artificială înseamnă că oricine poate intra în posesia unei arte unice şi originale”.

Wang are în vedere şi alte potenţiale aplicaţii ale sistemului. Acesta ar putea căuta anumite imagini folosind cuvinte cheie emoţionale, iar blogurile ar putea fi populate cu o multitudine de picturi destinate să trezească anumite sentimente. 

Sistemul ar mai putea fi folosit şi la protejarea copiilor în timpul navigării pe internet. ”Poate doriţi ca anumite imagini care inspiră furie, groază, dezgust sau violenţă să nu poată fi accesate de către copii”, a mai spus Wang.




Textul de mai sus reprezintă traducerea articolului computers-identify-what-makes-abstract-art-move-us, publicat de New Scientist. Scientia.ro este singura entitate responsabilă pentru eventuale erori de traducere, Reed Business Information Ltd şi New Scientist neasumându-şi nicio responsabilitate în această privinţă.
Traducere: Daniela Albu

Write comments...
symbols left.
Ești vizitator ( Sign Up ? )
ori postează ca „vizitator”
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.