Dilatare timpTeoria relativităţii a lui Einstein afirmă că dacă vă aflaţi în apropierea unui corp masiv, ca Pământul, timpul ar curge un pic mai încet decât dacă v-aţi afla departe de el. Cercetători americani au demonstrat acest lucru recent la nivelul solului, folosind două ceasuri foarte precise.

De asemenea, conform teoriei speciale a lui Einstein, timpul se dilată pentru o persoană care se află în mişcare în comparaţie cu una care stă nemişcată (lucrurile sunt un pic mai complicate, dar sunt explicate aici). Cum afectează curgerea timpului diferenţa de potenţial gravitaţional, este explicat în teoria generală a relativităţii concepută de Albert Einstein. Cele două idei au fost testate de cercetători de la Institutul Naţional pentru Standarde şi Tehnologie al Statelor Unite ale Americii, iar rezultatul cercetătorilor a fost recent publicat în revista Science.

0.00000000000000004. Aceasta este valoarea distorsiunii timpului (în sensul curgerii sale mai rapide) în cazul în care vă aflaţi cu doar 33 de centimetri deasupra solului. Aşadar, la altitudini mai mari, îmbătrâniţi mai repede! Nu vă grabiţi totuşi să vă luaţi casă la câmpie, pentru că la nivelul vieţii omeneşti, câştigul este nesemnificativ. Cu toate acestea, ştiinţa poate folosi capabilităţile recente de măsurare a timpului pentru diverse aplicaţii.

În studiul amintit,  cercetătorii americani au folosit ceasuri optice care funcţionează pe baza unui singur atom (un ion de aluminiu). Ceasurile au fost conectate între ele printr-un fir de 75 de metri, iar pentru a fi demonstrate cele două concepte einsteiniene, ceasurile au fost mişcate conform nevoilor experimentului (ionul de aluminiu a fost mişcat cu ajutorul unui câmp electric).

Progresul tehnologic major realizat de fizicienii americani, care reuşesc să-şi bazeze măsurătoarea timpului pe frecvenţa unui singur atom, eliminând orice posibilă interferenţă, a făcut ca aceştia să poată verifica şi demonstra teoria lui Einstein referitoare la dilatarea timpului la scară normală, fără a trebui să folosească teorii complicate cum este cea care explică paradoxul gemenilor.

Ceasurile ultraprecise se anunţă foarte utile pentru diverse ştiinţe. De pildă, în geodezie, unde se măsoară variaţiile geografice ale câmpului gravitaţional al Pământului, s-ar putea face progrese importante cu ajutorul acestor dispozitive. De asemenea, noua tehnologie ar putea duce la paşi importanţi înainte în precizia determinării distribuţiei apei pe Pământ şi a modului în care apa se mişcă pe Terra. Sistemul Global de Poziţionare (GPS) poate beneficia de un important upgrade prin folosirea unor ceasuri mai performante decât cele existente. Măsurarea timpului pentru reţeaua globală de computere (Internetul) poate fi, de asemenea, îmbunătăţită.

foxnews.com/scitech/2010/09/24/time-moves-faster-upstairs/