Noduri de luminaDr. A. Desyatnikov de la Centrul de Fizică Nonlineară din cadrul Univ. Naţ. din Australia face parte dintr-o echipă internaţională de cercetători care creează noduri în lumină, cu posibile aplicaţii în optica avansată modernă, fascicule laser şi chiar computerul cuantic.

O nouă lucrare de cercetare publicată recent încearcă să ducă la un alt nivel descoperirea că lumina poate fi „înnodată”.

Folosind concepte din matematică şi fizică, modelul pe care Dr. Anton Desyatnikov şi colegii lui l-au cercetat creează vârtejuri cu nuclee întunecate într-un fascicul strălucitor de laser, care apoi se pot încurca în legături şi noduri.

„În afară de faptul că stârnesc curiozitatea, ceea ce este cu adevărat interesant şi folositor la aceste noduri întunecate este că ele arată cum se comportă fluxul de putere”, a explicat Dr. Desyatnikov.

„Este parte a progresului incredibil pe care ştiinţa îl face în domeniul opticii, unde începem să facem lucruri cu lumina care ar fi părut în trecut imposibile.”

„Ideea unui nod de lumină este ceva ce oamenii de ştiinţă au cercetat de ani de zile şi puţine grupuri au reuşit să realizeze practic această idee doar prin manipularea de fineţe a nodurilor „artificiale” sau „artizanale” în fascicule laser. Noi, însă, am lucrat la modele în care nodurile se formează spontan, asemănătoare cu nodurile acelea enervante care apar mereu în cablurile electrice.

„Totuşi, spre deosebire de cablurile electrice, cărora le place să formeze noduri, lumina nu face asta. Oamenii de ştiinţă au descoperit că inducerea formării nodurilor în fasciculele laser prin producerea perturbaţiilor în forma razei laserului produce noduri foarte rar.”

„Modelele noastre sugerează că trebuie să setezi parametrii cheie ai luminii într-o anumită plajă de valori înainte de a putea crea noduri în lumină, însă o dată ce faci asta, nodurile sunt practic garantate”, a spus el.

„Lucrul cu adevărat interesant este că nu putem prezice exact unde se vor forma nodurile. Doar că în circumstanţe specifice vârtejurile optice se vor aduna spontan şi se vor lega în mici noduri”.

Mai multe detalii, în revista Nature.

Traducere realizată de Răzvan Gavrilă după Beautiful physics: Tying knots in light, cu acordul Phys.org.