Fulgere pe timpul erupţiei vulcanului Eyjafjallajokull din Iceland în aprilie 2010
Imagine: David Jon/NordicPhotos/Getty Images

¦ ŞTIINŢĂ ŞI TEHNOLOGIE:

1. 30 de lucruri din medicină bine de știut
[Homeopatia nu tratează nimic. Vaccinurile nu provoacă autism. Nu există cădere de calciu. Etc.]

2. 22 de startup-uri de tehnologie de urmărit la CES 2019
[Astăzi începe International Consumer Electronics Show (CES 2019), una dintre cele mai mari convenții de startup-uri și companii din domeniul tehnologiei, în Las Vegas, o adunare anuală a celor mai recente gadgeturi, jucării, tehnologii auto și multe altele.]

3. Psychology’s five revelations for finding your true calling
[If, like many, you are searching for your calling in life – perhaps you are still unsure which profession aligns with what you most care about – here are five recent research findings worth taking into consideration.]

4. Ce dă masă protonului?
[Pe lângă cele 9 procente din masa protonilor care este dată de cuarcuri, alte 32% provin din energia lor. Alți constituenți ai protonului, sunt gluonii – particule fără masă – care țin cuarcurile împreună și contribuie cu alte 36 procente datorită energiei lor. Restul de 23% se datorează efectelor cuantice care apar atunci când cuarcurile și gluonii interacționează în moduri complicate în proton.]

5. How Scientists Use Volcanic Lightning
[Although beautiful, the lightning strikes that occur during volcanic eruptions have the potential to offer more than just a magnificent display- they offer clues to how a volcano is behaving.]

6. De ce fulgii de zăpadă sunt diferiți?
[Un fulg de zăpadă este construit din apă, moleculă cu moleculă. O moleculă de apă conține un atom de oxigen în centru și doi de hidrogen în lateral. Atomul de oxigen are o atracție deosebit de puternică față de norii electronilor celor doi atomi de hidrogen. Forțele puternice dintre părțile încărcate negativ și cele încărcate pozitiv le determină să se unească într-un model tridimensional, simetric, cu șase laturi.]

7. The new ways we could get hacked in 2019
[Threats are becoming more sophisticated, harder to detect, and potentially more dangerous, but the cybersecurity technology and talent arrayed against them is evolving too.]

8. Weather apps are secretly selling your location data to the highest bidder

9. Crowdfunding Quackery
[Cancer patients use crowdfunding sites to pay for worthless and misleading fake cancer treatments, like homeopathy. There were 220 active GoFundMe campaigns for “alternative” treatments for cancer.]

Bonus:

Dincolo de inteligenţa artificială: Inteligenţa sintetică

¦ Societatea românească:

1. The Economist: România are un oraș cu care se poate lăuda - Clujul
[Municipiul Cluj-Napoca găzduiește astăzi 1.350 de firme IT și 20.000 de programatori, în creștere de la 12.000 în anul 2014. ]

2. Creştere a producţiei la uzina Dacia de la Mioveni în 2018
[Uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat anul trecut o creştere a producţiei de 6,8%, depăşind 330.000 vehicule ]

3. Cum vor fi cheltuite sumele pentru înzestrarea armatei
[Este vorba de transportatoare blindate pentru trupe, autoturisme de teren blindate şi neblindate de tip uşor, avionul multirol al Forţelor Aeriene, sistemul de rachete sol-aer cu bătaie mare, vânătorul de mine, corveta multifuncţională, elicopterele de transport personal şi cele echipate cu sisteme de salvare şi evacuare medicală.]

Notă:
prin "ştirile zilei" ne propunem să prezentăm o selecţie a celor mai relevante articole din ştiinţă şi tehnologie, publicate în română sau engleză.
De asemenea, vom menţiona ceea ce credem a fi cele mai relevante articole din presa românească.
Dacă apreciaţi că aţi dat peste un articol care merită menţionat, scrieţi un comentariu, adăugând linkul.