Misiunile Viking20 iulie 1976. Gilbert Levin aşteaptă cu înfrigurare rezultatele. La milioane de kilometri distanţă, pe Marte, landerele misiunilor NASA Viking prelevau probe de sol şi le amestecau cu nutrienţi marcaţi cu izotopul radioactiv carbon-14. Aflaţi de ce în continuare.

Nu are sens! Materia întunecată (5)

Toţi oamenii de ştiinţă care s-au ocupat de această misiune au căzut de acord că dacă instrumentele lui Levin de la bordul sondelor spaţiale Viking vor detecta emisii de metan ce conţine carbon-14, emisii provenind de la mostrele de sol marţian, atunci trebuie să existe viaţă pe Marte.

Instrumentele de pe sondele Viking au raportat rezultate pozitive. Ceva consumă nutrienţi, metabolizându-i şi apoi eliminând gaz ce conţine carbon-14.

Păi şi atunci de ce nu începe petrecerea de celebrare a descoperirii?

Deoarece un alt instrument, creat pentru a identifica moleculele organice considerate semne esenţiale ale vieţii, nu a descoperit nimic. Aproape toţi oamenii de ştiinţă au ales să fie precauţi şi au declarat descoperirea instrumentelor de pe sonda spaţială Viking ca fiind doar o confirmare falsă a existenţei vieţii pe Marte. Dar a fost oare aşa?

Controversele continuă, dar rezultatele ultimelor cercetări ale NASA indică faptul că suprafaţa planetei Marte a fost aproape cu certitudine umedă în trecut şi prin urmare ospitalieră vieţii. Şi mai există şi alte dovezi, spune Levin. “Fiecare misiune de pe Marte a condus la dovezi ce susţin concluzia mea. Nimic nu a contrazis-o.

Levin continuă să îşi susţină teoria şi nu mai este singur. Joe Miller, un biologie specializat în citologie de la Universitatea California de Sud din Los Angeles, a reanalizat datele şi crede că emisiile sunt dovezi ale unui ciclu circadian. Acest lucru sugerează cu tărie existenţa vieţii.

Levin a deschis o petiţie la ESA (Agenţia Spaţială Europeană) şi NASA cu scopul lansării unei versiuni modificate a misiunii sale pentru a căuta molecule “chirale”. Acestea pot fi de două tipuri, caracterizate de chiralitate "de stânga" sau "de dreapta": sunt imaginea în oglindă una a celeilalte. În timp ce procesele biologice tind să dea naştere unor molecule caracterizate îndeosebi de una dintre chiralităţi, procesele chimice care nu sunt caracteristice organismelor vii dau naştere ambelor tipuri de molecule în cantităţi egale.

Dacă o viitoare misiune pe Marte ar descoperi că “metabolismul” marţian este şi el selectiv din punct de vedere al chiralităţii, acest lucru ar reprezenta cea mai bună indicaţie de până acum că există viaţă pe Marte.

Nu are sens! Tetraneutronii (7)

Textul reprezintă traducerea articolului 13 things that do not make sense, publicat de New Scientist. Scientia.ro este singura entitate responsabilă pentru eventuale erori de traducere, Reed Business Information Ltd şi New Scientist neasumându-şi nicio responsabilitate în această privinţă.
Traducere:
Anca Negulescu