Conceptul nu vine, la origine, de la Charles Darwin, ci de la un alt biolog faimos (dar și filozof și sociolog), Herbert Spencer; dar Spencer a fost inspirat de Darwin, care în cartea „Originea speciilor” folosise conceptul de „selecție naturală”. Spencer chiar l-a contactat pe Darwin, propunându-i să adopte terminologia creată de el, adică „supraviețuirea celui mai adaptat” ori „supraviețuirea celor mai apți”, cum apare în traducerea românească a „Originii speciilor”. Darwin a fost de acord și a inclus-o într-o ediție ulterioară a lucrării sale. După cum puteți vedea mai  jos, Darwin a introdus o echivalență  (sau) între cele două concepte: „selecție naturală” și „supraviețuirea celor mai apți”.

Darwin a explicat faptul că evoluţia are loc printr-un mecanism numit „selecţie naturală”. În natură are loc o selecţie a organismelor: cele mai slabe, incapabile de a se adapta la mediul lor de viaţă vor dispărea; cele mai puternice, care au dezvoltat trăsături care să le permită să se adapteze la mediul lor de viaţă, vor supravieţui şi se vor înmulţi pentru a transmite mai departe aceste trăsături.

Această selecţie are loc atât la nivel individual, cât şi la nivel de specie. Astfel, în cadrul unei specii vor supravieţui şi se vor înmulţi doar indivizii puternici, cu trăsături potrivite pentru mediul în care trăiesc. Înmulţindu-se, aceşti indivizi vor transmite mai departe aceste trăsături, asigurând supravieţuirea speciei lor. La nivelul speciilor această selecţie decurge în acelaşi fel, speciile puternice, bine adaptate la mediul lor se vor înmulţi şi vor continua să existe, iar cele slabe vor dispărea.

Ce trebuie înțeles este că acest concept nu are legătură cu cine este mai mare, mai puternic ori mai rapid. Nu are legătură cu cine bate pe cine în cadrul unei specii. Aceste abilități sunt importante, posibil, de exemplu pentru stabilirea ierarhiei într-o societate primitivă, dar nu au legătură cu conceptul lui Darwin, care, din nou, se referea la abilitatea de a supraviețui și a se reproduce într-un anume mediu.

Ideea lui Darwin, firește, a fost prost interpretată în istorie, ducând la rasism, opresiune și genocid. Colonialismul, de asemenea, a găsit sprijin în această idee, transformată  pentru a răspunde intereselor imperiale (darwinismul social).