Fizica in 60 de secunde. ExtradimensiunileDimensiunile suplimentare par rupte din filmele şi romanele ştiinţifico-fantastice, dar ele ar putea fi parte din lumea reală. Iar dacă există cu adevărat, ele ar putea contribui la explicarea unor mari mistere neelucidate în prezent de teoriile existente în fizică.

Două din misterele pomenite se referă la cauza pentru care Universul se extinde mai repede decât ne aşteptăm, respectiv la explicaţia faptului că forţa gravitaţională este mai slabă decât oricare altă forţa din natură.

Totuşi, dacă noi vedem numai trei dimensiuni, cum ar putea să mai existe şi altele? Teoria generală a relativităţii a lui Einstein ne-a dezvăluit faptul că spaţiul se poate dilata, contracta şi curba. Dacă o dimensiune s-ar contracta până ar deveni foarte foarte mică, mult mai mică decât un atom, atunci nu ar mai fi vizibilă pentru noi. Dacă însă am putea să vedem la scări suficient de mici, acea dimensiune ascunsă ar putea deveni vizibilă.

Imaginaţi-vă un echilibrist îndrăzneţ care merge pe cablul unui pod suspendat, fiind capabil să se deplaseze numai înainte şi înapoi, dar nu şi la stânga sau la dreapta şi nici în sus sau în jos. Echilibristul nostru percepe în acest scenariu o singură dimensiune, însă fiinţe care trăiesc la o scară mult mai mică, precum furnicile, se pot mişca în cazul acestei analogii şi într-o dimensiune suplimentară, şi anume circular în jurul cablului.

Dimensiuni suplimentare - o analogie
Credit: Sandbox Studio

Teoria corzilor presupune existenţa unor dimensiuni suplimentare. Poate vom fi destul de norocoşi să le detectăm în mod direct în experimente viitoare sau să deducem existenţa lor din cosmologia Universului timpuriu. Dacă se adevereşte că dimensiunile suplimentare există, vom avea încă o confirmare a faptului că Universul se poate manifesta dincolo de experienţa noastră de zi cu zi.

Textul de mai sus reprezintă traducerea, cu acordul editorului, a articolului Extra dimensions (SymmetryMagazine), de Sean Carroll.
Traducător: Liviu-Andrei Troacă-Luchici.