SomnUn pui de somn de 6 minute după o perioadă de studiu poate ajuta la consolidarea celor învăţate şi la îmbunătăţirea performanţei. A trecut mai bine de un secol de la prezentarea primei dovezi ştiinţifice că somnul consolidează memoria.



Dar persoana care a descoperit această dovadă, psihologul german Hermann Ebbinghaus, nu putea să creadă că studiul în timpul somnului ar putea explica anomalii în rezultatele sale şi a eliminat posibilitatea.

Doar după patruzeci de ani de la această primă dovadă, puterea „efectul somnului” a fost demonstrată în mod direct (Jenkins & Dallenbach, 1924). De atunci, s-au realizat studii pentru a afla ce tipuri de memorie sunt afectate de somn, câte ore de somn sunt necesare şi cum apare efectul. De exemplu, oamenii au întrebat: este doar pentru memoria faptelor sau se aplică şi pentru mişcările fizice? Interesul pentru acest efect este puţin probabil surprinzător: ideea că poţi învăţa în timp ce eşti inconştient este un alt lucru minunat despre somn.

Înveţi în timp ce dormi

Iată un exemplu recent al unui studiu tipic ce investighează acest efect. Payne şi colaboratorii (2012) au cerut oamenilor să înveţe o serie de cuvinte pereche, cum ar fi RIDER şi SWITCH, fie la 9 dimineaţa, fie la 9 seara. Apoi au fost testaţi după 30 de minute de la învăţare, după 12 ore şi după 24 de ore.

Rezultatele au arătat faptul că nu contează dacă au învăţat dimineaţa sau seara, diferenţele nu au fost prea mari pentru rememorarea de după 30 de minute. Însă diferenţele au apărut după o perioadă mai lungă. Oamenii care au învăţat cuvintele pereche înainte de culcare au avut rezultate mai bune decât cei care au învăţat dimineaţa.

Aceste rezultate nu sunt izolate. Fenn şi Hambrick (2012) au realizat un studiu similar şi au obţinut acelaşi rezultat: oamenii care au învăţat înainte de a se culca s-au descurcat mai bine decât cei care după ce au învăţat au avut o perioadă de veghe. De asemenea, aceşti cercetători au descoperit că unii oameni, cei cu o mai bună „memorie de lucru”, erau foarte buni la învăţat în timp ce dormeau.

Beneficiul de şase minute

În prezent, există tot felul de cercetări care arată faptul că diferitele tipuri de învăţare sunt îmbunătăţite de o perioadă ulterioară de somn. De exemplu, învăţarea procedurală – precum cea implicată în jocul de tenis sau învăţarea digitaţiei la pian – este îmbunătăţită de perioade ulterioare de somn. În mod similar, învăţarea de percepţie – cum ar fi să fii în stare să distingi două note una de cealaltă – s-a dovedit a fi îmbunătăţită şi ea de perioade ulterioare de somn.

Apoi, cercetătorii s-au întrebat cam cât de scurt ar trebui să fie somnul pentru a observa beneficiile. S-a dovedit că e mai bine să înveţi noi informaţi înainte de cele opt ore întregi de somn. Dar un studiu a arătat că un pui de somn de şase minute face bine pentru învăţat (Lahl, 2008).

Învăţare asincronă

Oamenii de ştiinţă nu sunt foarte siguri de ce somnul favorizează învăţatul. Conform unei vechi teorii evenimentele cotidiene interferează cu amintirile recent învăţate făcând ca primele să se estompeze sau să devină confuze. Cu alte cuvinte, somnul este mai bun după învăţat pentru că nicio amintire nouă nu poate interveni.

În prezent, totuşi, mulţi psihologi cred că există un proces activ în timp ce dormim. În perioada de inconştienţă, e posibil ca minţile noastre să proceseze amintirile şi să le codifice mai puternic pentru o amintire ulterioară.

Acest lucru poate fi o parte a motivului pentru care, ca mulţi alţii, John Steinbeck a remarcat: „Este o experienţă comună ca o problemă dificilă din timpul nopţii să fie rezolvată dimineaţa după ce comisia somnului a lucrat la ea.”



Traducere de Ioana-Madalina Ilinca după offline-learning-how-the-mind-learns-during-sleep cu acordul editorului

Write comments...
symbols left.
Ești vizitator ( Sign Up ? )
ori postează ca „vizitator”
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.