Judecata moralaAtunci când judecă responsabilitatea morală, persoanele adulte se concentrează asupra intenţiei, nu a rezultatului. Studiile clasice ale lui Piaget indicau faptul că, prin contrast cu adulţii, copiii se concentrează asupra rezultatelor. Cum stau lucrurile de fapt?

 

 

 

Când judecă responsabilitatea morală, cei mici se concentrează şi ei, ca şi adulţii, asupra intenţiilor, spune un studiu pe această tema care contrazice teoriile lui Jean Piaget în domeniu.

 

Judecata morală a copiilor este mai sofisticată decât se credea

Când articolul ei din Daily Mail referitor la moartea lui Stephen Gately a stârnit o avalanşă de reclamaţii, contestata Jan Moir a dat un comunicat de presă în care afirma că ”intenţia [ei] nu a fost niciodată” să supere oamenii. Din punctul de vedere al apărării, alegerea cuvintelor lui Moir a fost abilă. Atunci când judecăm responsabilitatea morală, noi, adulţii, ne concentrăm aproape în exclusivitate asupra intenţiei şi nu asupra rezultatului. În linii mari, o persoană care încearcă în mod deliberat să ucidă un nevinovat, dar nu reuşeşte, este considerată drept mai rea decât o persoană care ucide accidental un nevinovat.

Acum cercetătorii privesc dintr-o altă perspectivă felul în care aceste procese morale se dezvoltă la copii. Studiile clasice ale lui Piaget şi ale altora doresc să arate că, în contrast cu adulţii, copiii mici se concentrează asupra rezultatelor, nu asupra intenţiilor. Cu toate acestea, în noua lor lucrare, Gavin Nobles şi colegii săi afirmă că cei mici chiar se concentrează asupra intenţiilor şi că Piaget şi ceilalţi au omis să ia în considerare influenţa neglijenţei percepute – adică acţiuni făcute fără intenţie care ar fi trebuit să fie prevăzute.


 


Zeci de copii cu vârste cuprinse între trei şi opt ani, precum şi adulţi, au primit povestioare ilustrate în care intenţiile şi rezultatele variau sistematic, fiind ori pozitive, ori negative. Ca să vă formaţi o idee, poveştile implicau accidente de bicicletă, ceşti sparte şi jocuri de-a prinselea. În mod crucial, unei jumătăţi dintre participanţi i s-a spus că protagonistul/protagonista avusese mare grijă, în timp ce alteia i s-a spus că acesta sau aceasta fusese neglijent/neglijentă – de exemplu, că luase ceştile într-o singură mână şi nu era atent/atentă.

Când au judecat acceptabilitatea acţiunilor unui protagonist şi pedeapsa pe care acesta o merita, atât copiii cât şi adulţii au fost influenţaţi în principiu de intenţia persoanei. Intenţia de a comite fapte reprobabile era aspru judecată, indiferent de rezultat. Aceasta contrazice lucrările clasice ale lui Piaget, care doreau să arate că atenţia copiilor se concentrează asupra rezultatelor.

Echipa lui Nobes consideră că motivul obţinerii acestor rezultate contradictorii este neglijenţa. Aceştia au descoperit că cei mici tind să interpreteze rezultatele proaste drept semne ale neglijenţei chiar şi atunci când li se spune că persoana a avut grijă. Este ca şi cum copiii mici nu realizează încă faptul că accidentele se pot întâmpla chiar şi atunci când persoana implicată are grijă (cercetătorii subliniază că aceasta este o problemă ce ţine de judecata practică şi nu morală a copiilor). În consecinţă, când un rezultat prost a fost combinat cu ceea ce ei consideră drept neglijenţă, copiii tindeau să judece aspru persoana, exact aşa cum fac adulţii atunci când cred că persoana nu a avut suficientă grijă. În lucrările lui Piaget şi în alte lucrări anterioare nu s-a luat în considerare neglijenţa, astfel încât asemenea tipare ar fi indicat doar faptul că cei mici se concentrează asupra rezultatelor şi ignoră intenţiile.

”Descoperirile indică faptul că judecata morală a copiilor mici nu este influenţată decisiv nici de rezultat (cum afirma Piaget), nici de combinaţia rezultat-intenţie (aşa cum mulţi cercetători au presupus)”, a concluzionat echipa lui Nobes. ”Dihotomia intenţie-rezultat ar trebui să fie extinsă cel puţin la trihotomia intenţie-neglijenţă-rezultat”.

”Copiii dau dovadă de o judecată morală surprinzător de sofisticată şi diferenţiată”, au adăugat ei.


 

 

Textul reprezintă traducerea articolului Young children's moral understanding more sophisticated than previously thought, publicat de bps-research-digest.blogspot.com, cu acordul autorului.
Traducerea: Ana Cristina Dumitrache

Write comments...
symbols left.
Ești vizitator ( Sign Up ? )
ori postează ca „vizitator”
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.