De la certitudine la incertitudine. Coperta cartiiÎn acest episod David Peat face o trecere în revistă a similarităţilor care există în opinia sa între concepţia despre univers, lume şi viaţă a populaţiilor indigene nord-americane din statele Montana şi Alberta (indienii Blackfoot) şi ordinea implicită a lui David Bohm.

 


 

O nouă ordine în fizică - partea a 2-a (30)

 

FIZICA INDIENILOR BLACKFOOT

Cu câţiva ani în urmă am scris o carte care prezenta lumea aşa cum este ea văzută prin prisma ştiinţei occidentale, dar şi prin ochii unor anumite grupuri indigene nord-americane, în special fiind vorba aici despre populaţiile Blackfoot din statele Montana şi Alberta. Blackfoot, ca şi alte populaţii Algonquin, trăiesc într-o lume care pare a fi foarte asemănătoare cu cea despre care am vorbit în ultima parte a secţiunii anterioare. Pentru ei lumea înseamnă o transformare, un flux continuu şi un proces. Timpul se repetă ciclic şi nimic nu rămâne fix. În locul stabilităţii, trăiniciei obiectelor şi instituţiilor din lumea noastră, populaţia Blackfoot are ceremoniale ale renaşterii. Prin desfăşurarea unor asemenea ceremonii este posibilă reînnoirea celor create prin intermediul fluxului continuu care guvernează lumea, nu în vreo manieră bine stabilită, ci oarecum similar unui vârtej de apă care există doar în virtutea apei care curge prin el.

În timp ce lumea occidentală, în special ştiinţa vestică, preface universul într-o serie de concepte care ulterior pot fi manipulate mintal, asemenea noţiuni nu apar prea uşor în limbajul indienilor Blackfoot. Filozofia lor se raportează mai degrabă la lucruri particulare decât la colecţii de obiecte similare ori la idei pe marginea unor concepte fixe. La fel, numele lucrurilor nu sunt permanente. Numele unei persoane se schimbă de câteva ori pe parcursul vieţii pentru a reflecta corespunzător faptele şi atitudinile respectivului individ. Într-adevăr, în timp ce noi considerăm personalitatea multiplă o anomalie psihică, indienii Blackfoot ar găsi că cineva care crede că are un singur ego, mai mult sau mai puţin stabil pe parcursul vieţii sale, ar pierde din bogăţia de posibilităţi pe care o oferă existenţa umană.

 


 

În locul legilor imuabile şi al organizaţiilor, indienii Blackfoot dezvoltă reţele de relaţii cu toate lucrurile, inclusiv roci şi copaci, precum şi înţelegeri care au fost negociate de strămoşii lor cu spiritele şi energiile cosmosului. Într-o lume a continuei transformări fiecare persoană are obligaţia de a reînnoi aceste relaţii şi înţelegeri. Astfel că lumea Blackfoot este una a ceremoniilor şi responsabilităţii, cât şi a recunoaşterii caracterului fundamental schimbător al vieţii. Cât de diferită este viziunea lor despre realitate de cea care a dat naştere vastelor organizaţii, multinaţionalelor şi birocraţiilor guvernamentale din lumea noastră!

Deocamdată, înţelesul profund al teoriei cuantice şi al acestei realităţi de tip proces nu a pătruns în cultura noastră. Totuşi, lumea populaţiilor Blackfoot ne arată că o societate poate funcţiona şi într-un asemenea univers, guvernat de procese, fluxuri şi incertitudine. Vom afla mai multe detalii despre lume şi relaţia sa cu limbajul în următorul capitol.

Incertitudinea limbajului-1 (32)

 

 

Traducerea este făcută cu acordul autorului şi este protejată de legea drepturilor de autor.


Dacă găsiţi scientia.ro util, sprijiniţi-ne cu o donaţie.


PayPal ()
Susţine-ne pe Patreon!


Contact
| T&C | © 2020 Scientia.ro