Pe măsură ce te apropii de centrul Pământului, efectele gravitației asupra unui corp sunt din ce în ce mai mici (forța gravitațională, calculată după formula lui Newton, scade). Ajuns în centrul Pământului, se atinge starea de imponderabilitate, căci efectele gravitației exercitate de materia din jur, egal distribuită, se anulează reciproc.

Relativitatea generală, teoria gravitației creată de Albert Einstein, printre multe predicții uluitoare, prezice și că un câmp gravitațional va încetini trecerea timpului. Cu cât mai puternic câmpul gravitațional, cu atât mai lentă trecerea timpului.

În centrul Pământului timpul trece mai încet decât la suprafața acestuia. Diferența între centrul Pământului și suprafața acestuia, pe o perioadă lungă, cum ar fi vârsta planetei noastre (circa 4,5 miliarde ani), este semnificativă. În cazul Terrei, centrul este mai tânăr cu 2,5 ani decât crusta terestră.

La prima vedere este paradoxal: dacă în centrul Pământului nu simți nicio gravitație, cum este totuși timpul afectat?

Timpul este afectat de ceea ce se numește „potențialul gravitațional” (concept înlocuit cu cel de „tensor metric” în relativitatea generală).

Potențialul gravitațional (sau puțul gravitațional) se referă la cantitatea de energie necesară pentru a muta un obiect din centrul Terrei (în cazul nostru) într-un loc din afara câmpului gravitațional al acesteia.

Centrul Pământului este partea cea mai „adâncă” a acestui „puț gravitațional”, iar aici timpul trece cel mai încet (în raport cu alte locuri din puțul gravitațional).

Faptul că timpul trece diferit în diverse puncte din câmpul gravitațional face ca ceasurile sateliților să măsoare alt timp decât ceasurile de pe suprafața terestră. Știind acest lucru, cercetătorii calibrează sateliții, pentru a asigura o sincronizare perfectă cu ceasurile de pe Pământ. Sistemul GPS, de exemplu, depinde de această corecție.