Baterie pe hidrogen Upp. Folosește hidrogenul pentru a încărca telefonul mobil (până la 5 încărcări)

Ați auzit de „legea lui Moore”, care vine de la o predicție ciudată (la acea vreme) a lui Gordon Moore, unul dintre fondatorii Intel, din 1965, care într-un articol a afirmat că în următorii 10 ani numărul de componente ale circuitelor integrate se va dubla în fiecare an. A fost pesimist și timid - constatăm acum. Dar în ce privește bateriile, nu se va întâmpla ceva similar niciodată. Nu va fi nicio lege a lui Moore. Dar sunt speranțe de mai bine.

Gândiți-vă că am intrat într-o eră a bateriei. Avem nevoie de baterii pentru telefoanele mobile, pentru tablete, pentru laptopuri, iar mai nou pentru mașini. Dar în curând avioanele și vapoarele vor face și ele trecerea către „electric”. Energia „verde”, produsă de instalațiile eoliene, de panourile solare ori de alte tehnologii - are nevoie de baterii pentru a stoca energia produsă.

Bateriile vor face ca orașele viitorului să fie mai puțin poluate, iar pentru că rolul lor va fi din ce în ce mai important în economia viitorului, cei din această industrie vor deveni bogați! Așa că dacă ești un tânăr care nu știi ce drum să-ți alegi, dar ai ceva aptitudini tehnice, cercetarea în acest domeniu își va aduce o carieră mulțumitoare și venituri pe măsură. Dacă vei reuși să inovezi în acest domeniu, vei deveni bogat, după orice standarde ai avea!

Progresul lent în domeniul bateriei a dus, până în urmă cu ceva ani, la teorii ale conspirației, de tipul că mașina electrică nu va exista niciodată, căci marile corporații al căror domeniul de activitate era amenințat de bateriile electrice (în special cele petroliere) urmau să se opună viguros. Or fi încercat, dar nu poți opri mersul lumii pentru prea mult timp. După ani și ani în care mașinile electrice erau anunțate, dar nu veneau, Tesla a inaugurat o nouă eră, fabricând mașini electrice la prețuri acceptabile. Iar între timp toate marile companii s-au aliniat la noul trend, producând mașini pe baterii electrice. Doar în 2020 s-au vândut circa 3.000.000 de mașini electrice în întreaga lume, iar trendul este crescător pretutindeni!

Dar de ce nu progresează spectaculos acest domeniu? Pentru că este dificil, mult mai dificil decât să produci componente din ce în ce mai mici, cum este cazul cipurilor. O baterie înseamnă stocarea energiei într-un material și folosirea unui mecanism prin care după utilizarea acestei energii să poată fi reluat ciclul încărcare - descărcare de cât mai multe ori, cu un impact cât mai redus asupra eficienței bateriei. Așadar, din nou, nicio lege a lui Moore...

Dar progrese s-au făcut și se vor face continuu. Pe de-o parte, prețul bateriilor (per unitate de energie) a scăzut constant, ceea ce înseamnă că tehnologia de producție s-a îmbunătățit constant. Pe de altă parte, deși progresele au fost spectaculoase, bateriile au devenit mai eficiente. În plus, s-au făcut progrese pe partea de consum al diverselor dispozitive și aplicații, care au devenit, de asemenea, mai eficiente. Rapiditatea cu care bateriile se încarcă a cunoscut, de asemenea, îmbunătățiri semnificative. Dar, desigur, tot trebuie să-ți încarci telefonul inteligent, cu ecranul cât palma unui adult, zilnic sau la două zile...

Astăzi se investește enorm în baterii, atât în cercetare, cât și în producție. Se testează noi materialenoi tehnologii de producție, multiple grupuri de cercetare încearcă diverse metode de producere a unor baterii mai bune. Această abordare diversificată specifică științei, prin încercări, erori și corecție, va veni și cu inovații care vor duce la produse din ce în ce mai performante, chiar dacă nu va fi un progres care să simuleze legea lui Moore în domeniul cipurilor. Deși mult mai lent, acest progres va avea un impact la fel de important asupra lumii noastre ca și cipurile amintite.

Dacă vreți să vedeți o analiză detaliată a tehnologiilor bateriilor viitorului testate în laboratoare, citiți acest articol (eng.).


Citiți și: Mașinile pe energie solară sunt gată să intre pe piața auto!


Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Fii primul care comentează.

Spune-ne care-i părerea ta...
caractere rămase.
Ești „vizitator” ( Fă-ți un cont! )
ori scrie un comentariu ca „vizitator”

 



Ar fi util dacă ne-ai sprijini cu o donație!
Donează
prin PayPal ori
Patron


Contact
| T&C | © 2021 Scientia.ro