Unde gravitaţionaleCercetătorii de la Harvard University au anunţat că în seara zilei de astăzi vor face un anunţ remarcabil. Despre ce să fie vorba? Nu puţini sunt cei care se aşteaptă să fie anunţată descoperirea undelor gravitaţionale, prevăzute de Einstein acum aproape 100 de ani.

Undele gravitaţionale reprezintă deformări ale ţesutului spaţio-temporal care se generează în urma mişcării accelerate a obiectelor cu dimensiuni enorme şi care se propagă în Univers. Aceste pot fi asemuite cu undele mecanice care se generează şi propagă într-o saltea elastică în momentul în care sărim. Unde gravitaţionale primordiale ar putea exista încă de când Universul nostru a luat naştere.

Undele gravitaţionale au fost prevăzute în cadrul teoriei relativităţii generale a lui Einstein, însă până la ora actuală nimeni nu a reuşit să le măsoare în mod direct. Există cu adevărat aceste unde? Cum arată?

Mai multe experimente sunt de mulţi ani pe urmele lor: începând cu antenele gravitaționale criogenice şi terminând cu sisteme sofisticate care folosesc laserele (cum ar fi VIRGO şi LIGO).

BICEP 2 (Background Imaging of Cosmic Extragalactic Polarization) este un experiment care foloseşte un telescop situat în apropierea Polului Sud care măsoară radiaţia cosmică de fond, măsurând aşa-numita polarizare a acesteia într-un domeniu de frecvenţe între 100 şi 150 GHz. Existenţa undelor gravitaţionale primordiale, care ar fi putut lua naştere după perioada de inflaţie a Universului, ar putea influenţa polarizarea radiaţiei comice de fond.

Cercetătorii de la BICEP 2 au anunţat că în după-masa (în România în jurul orei 6) zilei de 17 martie vor face un anunţ extrem de important. Oamenii de ştiinţă se aşteaptă la anunţul descoperirii efectelor generate de undele gravitaţionale primordiale asupra radiaţiei cosmice de fond. Aceasta – dacă va fi confirmată – este o descoperire cel puţin la fel de importantă ca şi cea a bosonului Higgs, dacă nu şi mai importantă!

Update:
Puteţi urmări o explicaţie video privind posibila descoperire a undelor gravitaţionale aici.