Stea cu 9 planeteO stea aflată la 130 ani-lumină de Pământ ar putea avea nu mai puţin de nouă planete în sistem. Steaua, numită prozaic HD 10180, are masă, temperatură, luminozitate şi compoziţie chimică apropiate de cele ale Soarelui nostru.

HD 10180 a fost studiată timp de ani de zile, ştiindu-se de mai multă vreme că găzduieşte şase planete, şi o a şaptea posibilă. O reanalizare a datelor a confirmat planetele deja cunoscute, inclusiv cea potenţială, dezvăluind existenţa a încă două.

Astfel sistemul stelar nou descoperit este mai mare decât cel în care ne aflăm, din moment ce după decăderea lui Pluton la rang de planetoid Soarele este orbitat de doar opt planete.

Însă deşi HD 10180 este o replică a Soarelui, configuraţia sistemului nu ne este familiară. Cinci dintre planete au între 12 şi 25 mase terestre. A şasea este gigant, având o masă de 65 ori mai mare decât Pământul. Acestea completează o orbită în intervale cuprinse între 5 şi 2.000 zile. Doar ultimele trei planete – de altfel ultimele descoperite – sunt telurice, cu mase de 1,3, 1,9 şi 5,1 mai mari decât masa Terrei, având perioade orbitale de 1,2, 10 şi respectiv 68 zile.

Analiza datelor arată că orbitele planetare sunt stabile. Acest amănunt vine în sprijinul confirmării existenţei noilor planete, însă este nevoie de date suplimentare pentru a avea certitudinea noii descoperiri.

Chiar dacă vom fi siguri de existenţa acestui sistem, el nu se va afla pe lista locurilor de vizitat. Cu mai multe planete mari, înghesuite într-un spaţiu mult mai restrâns, apropiate de steaua ce le face să fiarbă, nu am găsi locuri prielnice unde să asolizăm. Cele două planete apropiate ca masă de Pământ se află mult mai aproape de steaua mamă decât Mercur de Soare, îndeajuns încât chiar şi fierul să se topească la suprafaţa lor.

Şi totuşi, descoperirea este remarcabilă, din moment ce doar cu un deceniu şi jumătate în urmă nu cunoşteam nici măcar o singură planetă extrasolară. În prezent sunt catalogate deja sute de astfel de planete, există alte mii de candidaţi, multe sisteme stelare ce conţin până la patru planete şi tot mai numeroase planete telurice. Cu cât descoperim şi studiem mai multe sisteme stelare, cu atât cunoaştem mai profund evoluţia acestora, ca şi a sistemului solar. Şi ne dăm seama că este tot mai improbabil să fim singuri.

Sursa: www.astrobio.net/pressrelease/4682/nearby-star-may-have-9-planets