Virusul SARS-CoV-2

Pe 9 noiembrie ac compania farmaceutică Pfizer a anunțat rezultatele preliminare ale studiului clinic (faza III), arătând că eficiența vaccinului anti-COVID-19 este de 90%. Ulterior, pe 18 noiembrie, publicând rezultatele finale, au revizuit eficiența la 95%. Pe 16 noiembrie compania Moderna anunțase rezultatele sale preliminare privind eficiența vaccinului anti-COVID, fiind de 95%.

Ambele vaccinuri sunt de tip mARN. Ce înseamnă asta și cu ce e diferit vaccinul tip mARN de celelalte vaccinuri?

Puteți citi mai multe despre fazele studiului clinic, în genere, aici.

Dacă vreți să înțelegeți bine ce este ARN-ul, citiți articolul nostru dedicat acestui subiect: ADN-ul - codul vieţii

În esență, vaccinul de tip mARN produs de cele două companii mai sus menționate injectează în organism mARN pentru a crea proteina de tip S specifică virusului SARS-CoV-2; această proteină activează un răspuns al sistemului imunitar, care creează  anticorpi care vor distruge virusul, la intrarea în corp.

Ce este ARN-ul? De la ADN la ARN

Pe scurt, iată cum se ajunge de la ADN la ARN:

Există o serie de pași prin care o genă devine proteină (sinteza proteică). Spirala dublă de ADN trebuie să se desfire şi să se separe temporar în cele două catene de-a lungul respectivei gene. În continuare este produsă o copie a uneia dintre catene prin alipirea de molecule libere la şablonul expus în urma separării. Numai că în acest proces de copiere, timina (T) este înlocuită în cadrul copiei astfel construite de o rudă foarte apropiată, uracilul (U). Treptele spiralei de ADN sunt formate din 4 molecule distincte - adenină, timină, citozină şi guanină.

Această copie modificată a uneia dintre catenele spiralei duble de ADN poartă numele de ARN. În majoritatea celulelor, în orice moment, fiecare dintre cromozomii existenţi este „despicat” în zona a 30-40 de gene simultan. În fiecare dintre poziţiile unde are loc deşirarea „ghemului” de ADN, una dintre laturile (catenele) acestuia îndeplineşte rolul de şablon necesar producerii firului (catenei) de ARN. Astfel că fiecare dintre celule produce încontinuu de la câteva sute până la câteva mii de „şuviţe” de ARN distincte. ARN-ul astfel construit poartă numele de ARN mesager (mARN).

Cum funcționează vaccinul bazat pe mARN

Spuneam că vaccinurile Pfizer și Moderna sunt vaccinuri tip mARN. Atunci când pacientul este injectat cu un astfel de vaccin, celulele corpului folosesc mARN-ul pentru a crea o proteină. În acest caz este vorba de proteina S (spike) de la exteriorul virusului.

Sistemul imunitar folosește această proteină ca un semnal pentru a produce anticorpi și alte celule imune.

Când este injectat în mușchi, mARN este preluat în interiorul celulelor, care îl folosesc pentru a construi antigeni în decurs de câteva zile, după care mARN este descompus. Celulele împing apoi antigenii în afara membranei lor, alertând sistemul imunitar că ceva străin a reușit să treacă de sistemul de apărare al corpului. Ca răspuns, un tip de celule albe din sânge numite celule B produc și pompează anticorpi - molecule în formă de Y care formează o „amintire” a acelui antigen. Anticorpii pot circula în fluxul sanguin pentru o lungă perioadă. Doar timpul ne va spune cât durează anticorpii SARS-CoV-2. În cazul în care un anticorp va întâlni un virus pe care-l poate identifica, se atașează de acesta, oprind virusul din drumul său către celulă și semnalează către sistemul imunitar că a fost identificat un invadator.

Se apreciază că e imposibil ca acest tip de vaccin, ca urmare a mecanismului utilizat de producere a anticorpilor, să provoace vreo boală. În principiu un vaccin de tip mARN este mai sigur decât un vaccin „clasic”, pentru că nu conține niciun element infecțios (vezi la finalul articolului cum sunt create vaccinurile tradiționale).

În studiile clinice ale ambelor companii, Pfizer și Moderne, subiecților li s-a administrat vaccinul în două doze, la distanță de 3-4 săptămâni. Acesta este timpul necesar pentru sistemul imunitar să aibă un răspuns. A doua doză are rolul de a potența reacția organismului la „invadator” (proteina S).

Așadar, e important de reținut că este nevoie de o perioadă de câteva săptămâni până când vaccinul creează anticorpii necesari pentru combaterea unui virus real.

Vaccinul mARN

Va fi vaccinul 95% eficient și în realitate?

Este greu de răspuns în această etapă. Doar vaccinarea în masă a populației ne va da răspunsul. Dar chiar dacă eficiența nu va fi așa mare, o populație în majoritate vaccinată va duce la imunitatea de turmă.

Va fi eficient un viitor vaccin împotriva SARS-CoV-2 ori va fi ca în cazul virusului gripei?

Atunci când un virus infectează o celulă, folosește mecanismul acelei celule pentru a se replica. Noul coronavirus este diferit de cel al gripei: este format dintr-un lung șir de cod genetic, pe când cel al gripei este format din 8 segmente genomice. Atunci când mai multe virusuri ale gripei infectează aceeași celulă, pot apărea erori în procesul de multiplicare (o inversare în ordinea segmentelor). Acest lucru nu se întâmplă cu SARS-CoV-2.

Vaccinul antigripal este puțin eficient pentru că virusul gripei suferă rapid mutații importante. Puteți citi mai multe aici: De ce virusul gripal este atât de greu de stăpânit

Diferența dintre cele două tipuri de virus face ca speranțele că vaccinul anti-COVID va fi eficient pe termen lung să fie justificate.

Și noul coronavirus suferă mutații. Toate virusurile suferă mutații. Dar, din câte știm, mutațiile care au loc nu sunt atât de importante, încât să fie nevoie de un nou vaccin la fiecare câteva luni.

Rezultatele studiului clinic al Pfizer

Conform datelor publicate de Pfizer, principalele date privind vaccinul BNT162b2 (denumirea vaccinului Pfizer) sunt următoarele:
* este 95% eficace împotriva SARS-COV-2 la 28 de zile după prima doză;
* eficacitatea a fost dovedită indiferent de vârstă, gen, rasă ori etnicitate; eficiența pentru grupul > 65 de ani a fost 94%;
* peste 43 de mii de subiecți implicați în studiul clinic;
* nu au fost identificate efecte secundare îngrijorătoare; s-a observat oboseală la 2% dintre subiecți și dureri de cap la 3,8%.

Cum este diferit vaccinul de tip mARN de tipul de vaccin „clasic”?

Vaccinul de tip mARN este un vaccin nou. Există alte două tipuri mari de vaccinuri: cu virus viu şi cu virus mort.

Vaccinurile cu virus viu conţin o formă „slăbită” a agentului patogen, care produce o infecţie uşoară în organism, de obicei atât de uşoară încât rămâne asimptomatică. Acest tip de vaccinuri oferă o bună protecţie împotriva bolii pentru care au fost concepute încă de la prima doză. Pe de altă parte, foarte rar, acest tip de vaccinuri îi poate îmbolnăvi pe cei cărora le sunt administrate, în special în cazul persoanelor cu sistemul imunitar slăbit.

Vaccinurile cu virus mort conţin fie întregul corp viral sau părţi din acesta. Aceste vaccinuri nu reuşesc să stimuleze suficient sistemul imunitar şi, de aceea, sunt însoţite de adjuvanţi, substanţe chimice toxice pentru organism, aşa cum este aluminiul, care au tocmai rolul de a provoca un răspuns imunitar. De asemenea, aceste vaccinuri trebuie repetate pentru a atinge nivelul de protecţie dorit. Vaccinurile cu virus mort sunt, de obicei, preferate de medici pentru că, spre deosebire de cele cu virus viu, nu duc niciodată la declanşarea bolii împotriva căreia au fost concepute.

Cum funcționează vaccinul împotriva SARS-CoV-2